oktober 02, 2005

Jakt i vår hage

Jeg kommer fra et sted som er omkranset av skog, jorder, sjø og elv.
Inntil midten av 70-tallet var det også skog der et lite boligfelt snart ble bygd ut, der mine foreldre og storebrødre snart flyttet inn i sitt første eget hjem, og der et nabolag snart ble skapt.
I nabolaget der jeg vokste opp står husene tett, og jeg har lekt i hvert eneste hus og i hver eneste hage.

Jeg føler et slags slektskap med menneskene fra min barndoms nabolag, og i mine minner er dette stedet hellig. Trygt.
Og godt.

Ved innkjørselen til vårt boligfelt står et gammelt skilt med "Kjør forsiktig, barn leker", men i dag er barna blitt voksne, og de voksne er i ferd med å bli gamle.

Jeg kommer fra et sted med skog, jorder, sjø, elv-
og grevling.
I snart 30 år har grevling vandret på besøk i hagene mens menneskene i nabolaget lå bak soveromsgardinene og drømte, snorket eller telte sauer.
Av og til hadde den svartmaskede rotet i søppelkassene etter mat, og av og til fortalte voksne at grevlingen bet til det knaset i benet.

Men selve grevlingen så jeg aldri.

Jeg kommer fra et sted med skog, jorder, sjø, elv, grevling-
og feller i hagen.

Grevling har visstnok gravd hull i den fine plenen til min pertentlige nabo denne høsten.
Min nabo den pensjonerte brannsjefen og min nabo tannlegen, har brått gått til krig mot grevlingen etter alle disse årenes fredelige sameksistens, og fanger nå grevling i feller de har satt i hagen.
For deretter å avlive dyrene.
Min mor var så heldig at hun fikk muligheten til å se en drept grevlingunge som de stolte, flotte og redelige jegere hadde fanget mens de selv lå og sov bak soveromsgardinene.

Jeg kommer fra et sted med skog, jorder, sjø, elv-
og gamle naboer som driver jakt i sin egen hage.
Og hvis jeg er riktig heldig får jeg endelig muligheten til å se grevling.
En blodig grevling skutt etter mange timers fangenskap i en felle i en hage.

Selvsagt, man skal ikke grave etter mark i andres hager.
Selvsagt, man skal ikke lage hull i den fine plenen til min nabos pertentlige hage.

Kjære nabo, jeg føler meg ikke helt bra.
Og hvis katten min går i fella skal jeg love dere en fremtid som utstoppet i min barndomshage.

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg