november 14, 2005

Extraordinary Machine

Det har blitt mye mystisk dansing i Vålerengagata de siste dagene og nettene.
Fiona Apple har kommet med ny CD og det gamle stereoanlegget er varmt.
Spesielt en sang spilles igjen og igjen mens lotten og sambo danser en dans bak lukkede dører.

"O`Sailor, why`d you do it
What`d you do that for
Saying there`s nothing to it
And then letting it go by the boards"

Jeg elsker den mørke stemmen til Fiona Apple, det barske suget i musikken hennes, og det selvdestruktive sinnet.
I Fiona-land er bassen tung, pianoet sensuelt, og varmen intens.
Det er som å svømme gjennom et hav av mørkeblått, av mørkerødt, og tilslutt speile seg i en annen sjels hemmeligheter.

Jeg vet ikke helt hvorfor vi danser, hvorfor jeg synger,
men da Fiona Aplle på "Parting gift" synger "Oh, you silly, stupid pasttime of mine" ser lotten på sambo og sambo på lotten, og det største lyset kommer alltid fra mørket.

De som vil høre på Fiona Apples hemmeligheter kan linke seg inn på fiona-apple.com, eventuelt klikke seg videre inn på videoen til O`Sailor.
Men be prepared, den etterfølges av Tommy Lee som sitter og jodler.

Etiketter:

1 Comments:

At november 04, 2006, Blogger lotten said...

Kommentarene til denne posten har dessverre blitt slettet som en følge av tekniske problemer. Nedenfor følger de av kommentarene som ble "reddet" gjennom min noe utilfredsstillende back up-løsning:

(...)
åcd'er (deriblant Depeche). Da har vi vel noe til felles after all!
november 14, 2005

lotten said...
Vi får drikke oss fulle, gå på konsert, og la være å diskutere velferdsstaten!;)

PS1: Depeche er også finfint!
PS2: Men så kult da!! Delirium er også ivrig Fiona-fan. det var en kommentar hos henne som fikk meg til butikken:)
november 14, 2005

snorre said...
låta til fiona apple er også en av de eneste grunnene til å se den over-metaforiske pleasantville. helt fantastisk låt og helt fantastisk video.
november 14, 2005

Hjorthen said...
Hva er dette for noe?

En ost blottet for både sex, vold og meta, og bare med et hint av levd feminisme?!?

Er du i ferd med å miste grepet Lotten?
november 14, 2005

lotten said...
Først trodde jeg du mente at jeg var en ost, og skjønte ikke helt hva du mente-
men så forstod jeg at du mente "post".
Og da skjønte jeg, jo alt!!
Haha, jeg er nok i ferd med å miste grepet..eller kanskje jeg har ambisjoner om å begynne å utlevere sambo slik at jeg isteden kan hetses for å skrive en dagbogblogg;)
Jeg begynner nok å bli en utlevd feminist.
Men liker du ikke Fiona da, Hjorthefar?

Snorre: Vræl-liker DU Fiona Aplle?
Dette var mer enn jeg trengte å vite..hjelp;)
Hva var linken til Pleasantville?
november 14, 2005

shecat said...
Tusen takk for fin ny oppdagelse innenfor musikkverdenen. I like. Kom gjerne med flere anbefalinger :)
november 14, 2005

EarlGrey said...
Hmmm.. barskt, sugende og selvdestruktivt.. Dette må visst sjekkes ut! Det gjelder å ha et åpent og søkende sinn, selv om man begynner å trekke på åra.

(Tror jeg hopper over den videoen; en jodlende Tommy Lee kan bli litt i overkant for en sart sjel..)

Gratulerer med viraken på bloggen din de siste dagene forresten, du har jo allerede skvulpet godt i bloggebadestampen ;o) Det blir vel ikke siste gang heller tenker jeg..keep on rockin'!!

PS: Hjorthen - den matspalten din funker som f.., men hvor får jeg kjøpt osten med et hint av levd feminisme? Den hørtes ut til å gå utmerket sammen med en godt moden rødvin..
november 14, 2005

lotten said...
Shecat: Så flott at du likte henne. Jippi:)
Hun er en av mine absolutte favorittdamer.
Både debutalbumet hennes "Sullen Girl" og oppfølgeren hennes "When The Pawn" er sterke synes jeg.
Det dukker nok opp flere anbefalinger etterhvert:)
Men du kan jo teste ut dette lille klippet med PJ Harvey.
Klippet er fra albumet "To Bring You My Love" og det er liksom dette som er Dronninga;)

EarlGrey: Så bra! Jeg skaffer meg "Blue" og du lukter litt på Fiona. Ikke dumt:)
Men ikke dropp videoen, den neste gangen jeg testa linken dukket det opp noen helt andre etter henne. Tror han slampen er brukt opp for i dag.
Ja her har det vært litt vel mye skvulping, jeg synes vi hadde det korsligere her før, gitt:)
Da søndagsnatten kom var jeg så trett at jeg nesten ikke fikk med meg hva som var ukens klassiker. Og slik kan vi ikke ha det!
Haha, den mystiske osten til Hjorthen, ja:D
november 14, 2005

lotten said...
Fankern linken, til PJ Harvey funka visst ikke. Sorry!
november 14, 2005

lotten said...
Forsøk denne isteden!
Hilsen piken som dobbelposter hos seg selv..
november 14, 2005

snorre said...
ja jeg liker fiona apple. hun er kul. beklager om jeg knuste noen illusjoner nå : )

"across the universe" er på soundtracket/rulleteksten til "pleasantville" og videoen er basert på soundtracket. videoen er bedre enn filmen thou - og jeg tror den er resgissert av eksen hennes. var det paul thomas anderson mon tro?
november 14, 2005

lotten said...
Hm, den sangen og videoen har jeg gått glipp av. Nå ble jeg egentlig litt nysgjerrig på det soundtracket. Filmen er det så lenge siden jeg så at jeg knapt husker hva den handler om.

"Sullen Girl" er forøvrig en veldig fin sang på det første albumet hennes, men ikke tittelen som er Tidal.
Jeg feilkoblet visst litt i stad:)
november 14, 2005

snorre said...
værsågod!

lar den ligge oppe en dag før jeg tar den ned igjen - vil ikke ha et eller anna multimegaplateselskap på nakken. men jeg leste nylig ett sted at selskapene lar mp3-bloggere være i fred for the time being. får håpe jeg lever over.
november 15, 2005

Hjorthen said...
Matspalten min funker visst ikke noe større nei, kanskje jeg må skjerpe meg?

Men Moden rødvin passer utmerket til det meste, også levd feminisme vil jeg anta?
november 15, 2005

EarlGrey said...
Hjorthen: Med funker som f.. mente jeg uironisk at den funker som fy, evt som f¤#¤%, dvs bra.. Jeg er ellers stolt av å kunne si at jeg har prøvd ut din "Kylling kon Arne", og den var aldeles utmerket med en ung og fruktig rød attåt!

Beklager overdreven bruk av kommentarfeltet ditt som matspalte lotten, men du vet; mannfolk litt opp i årene får gjerne et noe innsnevret interesseområde ;o)

For å ro meg litt inn igjen kan jeg si at jeg hadde en seriøs runde med PJ rundt den tiden hun flørtet med Herr Cave, men det ble ikke noe videre utav det..det var nok meg, er jeg redd...
november 15, 2005

lotten said...
Jøss, takk skal du ha Snorre!
Det var en annerledes Fiona Apple enn den jeg kjenner.

Det som irriterer meg med den matspalten din Hjorthen er at vi må spise Hjorth Salut hver eneste dag. Det kan da umulig være sunt?!
Hm, rødvin. Namnam.
Men hva med Fiona,da? Sitter du bare og ruger på Eldkvarn om dagen, og nekter de unge, dystre piker en sjanse?!

EarlGrey, du er en hedersgjest og kan derfor benytte kommentarfeltet mitt som du vil:) Jeg koser meg storlig da du kommer på besøk.
Og siden Hjorthefar er den andre hedersgjesten min så er det jo bare heldig at du diskuterer matspalten hans;)
Hm, spesielt gammel er du vel heller ikke!
Hjorthen dreiv stadig og skrøt på seg at han var så gammel, men da jeg sjekket profilen hans så jeg at han bare kjekket seg. Hehe.
Så det ble ikke noe mellom deg og PJ. Jaja, sånn kan det gå. Spesielt bra gikk det vel heller ikke med Cave og henne.
november 15, 2005

Hjorthen said...
Jeg er en gammel mann,men jeg holder meg godt, og Hjorth Salut er da svinaktig godt! En Instant Classic i Hjortheheimen.

Jeg skal imidlertid legge meg i selen og sørge for at det snart kommer en ny oppskrift som kan pryde matspalten min i månedsvis til inspirasjon og ettertanke.
november 15, 2005

Delirium said...
Og jeg kjøpte den nye til Depeche samtidig som Apple sin. Dette er nesten litt skummelt...

Hva var den tredje du kjøpte Vampus?

Ellers ville jeg vel anta at Fiona burde være vel innenfor interessefeltet til EarlGrey.
november 15, 2005

snorre said...
bare hyggelig! og her er videoen.
november 15, 2005

VamPus said...
VamPus kjøpte *se seg rundt for å sjekke at ingen andre leser* Pet Shop Boys samlecd. It's a sin..
november 15, 2005
lotten said...

VamPus: Hehe, "we were never being boring, we had too much tralala..in the 1990s?? tralala"
Øh, hvor ble det av alle sammen?

Hjorthen: Jaja, får vel begynne å kalle deg gamlefar isteden. Hehe..eller gammer`n.

Delirium: Mystisk det her!:)
Snorre: Kul video, ja! Nå husker jeg filmen også..
november 15, 2005

Comment Deleted
This post has been removed by the blog administrator.
november 15, 2005

snorre said...
?
november 15, 2005

lotten said...
Jeg måtte jo bare teste ut denne slettefunksjonen, og når Snorre blir så ivrig at han begynner å linke til sin egen blogg gjennom mitt kommentarfelt er det på tide å sette foten ned for SU-pampen!

Snorre: Jeg har ikke noe nært forhold til Aimee Mann, men jeg synes hun er fin:) Hun er tidligere blitt diskutert i kommentarfeltet gjennom Undre på PMS-posten So Long 90-tallet".
(Hehe, der erstattet jeg den frekke Snorres selvlinking med en link til meg selv isteden.)

Men VamPus, Snorre vil ha deg inn på sida si og diskutere Cure utgivelser! Så det er bare å kaste seg ut i det;)
Selv traller jeg høyest på sangene "The Caterpillar"
og "Close to me".

Sorry, Snorre. Fristelsen ble for stor!!:D Jeg måtte bare erte deg litt. Du får heller forsøke en gang til.
november 15, 2005

snorre said...
sosialister har som kjent ingen sans for humor, eller selvironi, så jeg ble naturlig nok ikke tirret, men forundret : )

og ja, selvlinking er frekt. men du syns jo jeg er frekk så jeg har ikke noe å tape : D

dessuten syns jeg du er kul lotten så du kan egentlig mobbe meg så bare du mye vil (nevnte jeg at sosialister er dårlige på smiger?)
november 15, 2005

lotten said...
Hm, lotten er jo en sucker for smiger så nå er det bare å linke i vei, Snorre!;)
november 15, 2005

Trond said...
Vel hva med den nye til Kate Buch da??
november 16, 2005

Delirium said...
Vampus: Pet Shop Boys samlede er ingen skam. Selv liker jeg de sånn passe - dvs jeg elsker en del av låtene, men kan ikke fordra andre (som "Gooooo west").

Min tredje CD var enten den nye til Garbage eller... vel.. la oss si at det var den nye til Garbage...
november 16, 2005

tulipanne said...
Koselig blogg du har!

Hilsen fra
november 16, 2005

lotten said...
Trond: Det var meningen at den nyeste til Kate Bush også skulle være med hjem, men jeg innså at lommeboka var for tom...
Regner med at den kommer i hus etter neste handlerunde:)
Jeg så kritikerne var begeistret, men hva synes du?

Delirium: Hehe, "Go west" liker nok VamPus;)

Tulipanne: Hyggelig:) Takk.
november 16, 2005

julie said...
Kate Bush sin nye plate er så bra at jeg har vanskelig for å beskrive den. Anbefaler å lese intervjuet med henne i månedens utgave av MOJO. Det eneste intervjuet hun har gjort på..var det syv år? :)
november 16, 2005

lotten said...
Julie: Det var visst noe sånt, ja!
Ah, istedenfor å ergre meg over at jeg ikke kjøpte den skal jeg isteden glede meg til den sitter i det gamle stereoanlegget!
Det blir bra:)
november 16, 2005

Trond said...
Det lille jeg foreløpig har fått høre av den gjorde at jeg fikk frysninger langt nedover ryggen. Men jeg må få hørt gjennom hele først så skal jeg komme tilbake med en komplett anmeldelse av albumet.
Menb i likhet med deg er lommeboken vel slank for tiden. Å laste ned albumet gratis er en vel stor fornærmelse mot en slik fantastisk kvinne.
november 16, 2005

lotten said...
Å jeg blir så nysgjerrig!!
Men en komplett anmeldelse blir bra:)
Heldigvis har jeg noen feriepenger til gode som burde dukke opp snart...
Aiai, Buffy-boxer og Kate Bush...nå er det på tide å komme seg ut i Den Veldig Bra Jobben til Den Nyutdannede snart;)
november 16, 2005

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg