november 20, 2005

Lykke i Polen

SheCat har utfordret lotten til å finne lykken, og selv om jeg av ulike grunner er litt ulykkelig i kveld og gulvet mitt er fylt av glasskår, skal jeg stikke hånden gjennom hjertet, og lete frem noen klare øyeblikk av lykke.

For mange år siden førte tilfeldigheter lotten til et internat for blinde og svaksynte barn og ungdom i en storby sør i Polen.
Jeg hadde aldri vært i Polen, hadde ingen kjennskap til blinde, og snakket ikke et ord polsk da jeg satte meg på bussen med gitaren min i fanget...de seks neste månedene opplevde jeg at LYKKE var:

- å sovne til lyden av Ewa, Kalina og Jola som snakket ivrig på polsk hver kveld i køyesengene sine
- Iza og Asia som synger "Zanim Zrozumiesz" på skolens vårfeiring, så vakkert at mitt 19-årige kritiske, blaserte og ensomme sinn ble fylt av farger og varme
- Grzegorz i for stor penbukse, blanke svarte pensko og vest, standhaftig ved min side på Filharmonien
- min lille Tomek med det store lyset
- å sitte på gulvet til musikkværelset i den gamle skolen hver eneste uke og høre skolekoret synge sanger jeg ikke forstod mens den karismatiske og blinde dirigenten dundret på pianoet
- deretter følge barna hjem gjennom Wroclaws gater, noen ganger under fullmånen
- å gå inn i internatet og kjenne at dette var hjemme
- å spille piano sammen med Grzegorz i den lune og lysfylte kjelleren
- å spise sammen med alle barna i den samme kjelleren, latter, så mange stemmer,
- å få være storesøster til alle disse barna som ropte navnet mitt hver gang jeg kom hjem, som betrodde meg hemmelighetene sine, som ga meg så mange klemmer at jeg også lærte meg å klemme, som sang og lekte i trappene, som lagde te til meg på rommene sine da de egentlig skulle sovet, som lærte meg polsk mens jeg lærte dem engelsk, som spilte fotball i gangene, som kastet seg levende og kjærlighetsfylte ut i livet på tross av blinde eller halvblinde øyne, på tross av at de levde isolert fra resten av samfunnet, på tross av at de fleste kom fra fattige og alkoholiserte familier som de var sendt vekk fra-
så levende og kjærlighetsfylte at de fikk meg til å gråte hele veien hjem til Norge.

Jeg utfordrer Hjorthefar (det siste han vil ha er vel et lykkememe..) den nye bloggeren Skorpio, den überfestlige og orginale bloggeren Softtag(dere som fortsatt ikke har oppdaget bloggen hans MÅ klikke dere inn på sidene hans NÅ) og min BLOG WAR 1 fiende Snorre til å grave frem flere øyeblikk av lykke.

Selv skal jeg lulle meg inn i flere sentimentale minner, og forsøke å finne ut hvor det ble av lykken.

1 Comments:

At september 25, 2006, Blogger lotten said...

Kommentarene til denne posten har dessverre blitt slettet som en følge av tekniske problemer. Nedenfor følger likevel kommentarene som jeg har kopiert fra min noe utilfredsstillende back up-løsning:

Darek said...
To bylo bardzo przyjemne czytanie Lotten! Wroclaw to bardzo ladne miasto i stolica naszego gornego Slaska. Mam nadzieje ze odwiedzisz Polske w najblizszym czasie i moze sie wtedy tam spotkamy :)
november 21, 2005

lotten said...
Hei, Darek! Jeg må innrømme at polsken min ikke er altfor stødig, men...
bylam bardzo zadowolona w Polce i tesknie czasem mojem zycie w Wroclawiu!:)
november 21, 2005

snorre said...
nå har jeg grublet ferdig tror jeg. veldig veldig fin post du hadde.
november 22, 2005

Andreas said...
Et kjapt spørsmål:
Hvordan dro du til polen?

Altså hvar det gjennom noen organisasjon eller fikset du alt selv?

*undring fra en svaksynt norsk ungdom*
november 22, 2005

shecat said...
Fin skildring. Det er viktig å mimre, ta fram minnene innimellom. Det er så lett å glemme.

Til slutt:
"Lykken kommer,
lykken går,
lykkelig er den som lotten får" :)
november 22, 2005

EarlGrey said...
Flott vri på "lykkedefinisjonen" lotten! Dette må være rike minner å ta med seg videre i livet. Og en tankevekker for oss andre er det utvilsomt også..
november 22, 2005

Drittsekken said...
Nå har drittsekken utallige lag med kynisme pakket godt rundt seg men må innrømme at dette var vakkert. Litt bittert også siden det får ham til å innse at enkelte ting i livet finnes det ikke reservedeler til, noe som igjen fører til at visse opplevelser kun vil bli erfart gjennom andre.
…???...!!!
Æsj, nå har lotten fått drittsekken til å bli sentimental også…
november 22, 2005

Skorpio said...
Hmm. Nå fikk jeg litt å tenke på også...
november 22, 2005

lotten said...
Snorre: Flott! Og takk:) Det var fælt så personlig og soft PMS har blitt de siste dagene...på tide å skyte en bjørn eller noe sånt;)

Andreas: Jeg var utrolig heldig siden en kristen stiftelse som var tilknyttet blindeskolen gjennom mangeårig bistand av hjelpemidler og faglig kompetanse, organiserte oppholdet mitt som praktikant på tross av at jeg selv var/er ateist.
(Kontakt med denne stiftelsen fikk jeg gjennom faren min som var involvert i et ikke-religiøst bistandsprosjekt til et barnehjem i Polen.)
Jeg ville veldig gjerne gitt deg navnet på denne flotte stiftelsen som har gjort og fortsatt gjør en kjempeinnsats i Polen, men jeg tror ikke organisasjonen ønsker å bli assosiert med denne bloggen;)

SheCat: Ah, du er så søt!:)
(Kremt, og lotten er det nok ikke alltid like lett å leve med;))

EarlGrey: Tusen takk:)
Ja, det er noen veldig fine minner. Jeg savnet livet der så veldig at jeg reiste tilbake tre år senere og bodde der et halvår til:)

:)og hjertelig takk til Drittsekken også!
Men nå må lotten skjerpe seg. En ting er en sentimental lotten, det er på grensen av hva vi kan akseptere hos PMS, men å dra med seg selveste Drittsekken inn i sentimentaliteten også -det er ikke forsvarlig!;)

Skorpio: Det blir bra!
november 22, 2005

Andreas said...
Okey den er grei, men du kan jo sende meg en e-post på fornavnet mitt krøllalfa erbest . com

Så blir det en sak mellom deg og meg, eller du kan legge det inn som en kommentar på blogen min så skal jeg love å slette komentaren så fort jeg har notert ned navnet :)
november 22, 2005

lotten said...
Det skal jeg gjøre!
Kan hende det ikke hadde vært noe problem at jeg refererte direkte til de på bloggen, men det er greit å være på den sikre siden:)
november 22, 2005

Drittsekken said...
Ja skjerp deg lotten!
Heldigvis ser drittsekken at han i sitt sentimentale øyeblikk klarte å skrive så tåkete at det er liten sjans for at noen skulle kunne forstå hva han egentlig mente.
Drittsekken skal nå ut å stjele isen fra noen unger og le ondt når de begynner å gråte...
november 22, 2005

lotten said...
:D
november 22, 2005

Softtag said...
Dette var en fin historie. Tusen takk for lenka, og tusen, tusen takk for din anerkjennelse. Det setter jeg pris på.

Du har en fast leser her.
november 23, 2005

Trond said...
Syntes Lotten virker som en fargerik kvinne. I den korte tiden jeg har kjent til hennes blogging har jeg fått oppleve Buffy, pms og barnehjemsbarn i Polen. Er det rart at jeg gleder meg til det som kommer.
november 23, 2005

Softtag said...
Hei lotten. Jeg ble så inspirert av din østeuropa nostalgi at jeg måtte skrive om mine erfaringer fra Romania på min blogg.
november 23, 2005

lotten said...
Softtag: Forhåpentligvis fører linkinga til at enda flere lesere får lest de glitrende postene dine "Vente på Godot og andre tilfeller"(min favoritt)"Korrupsjon og numerologi" og "Den gangen Softtag kom på kant med Norges mest "provoserende" kunstner;Bjarne Melgaard".
De er faen meg festlige og orginale!!!:) Hm, jeg blir nok litt ivrig da jeg oppdager noe jeg ikke aner hvorfor jeg har gått glipp av, også blir jeg helt stressa av at det sikkert er mange andre som har gått glipp av det også.
Mer Øst-Europa nostalgi? Kult!!:)

Trond: Betyr dette at jeg nå må ikle meg lange og flagrende lilla kjoler og begynne på afrikansk trommekurs?!;)

Takk, begge to:)
november 23, 2005

Hjorthen said...
Takk skal du faen meg ha, det siste jeg ønsket meg nå var nettopp en forbanna lykkememe!

Bløt på bunnen er du også, tenkte jeg det ikke!
november 24, 2005

lotten said...
Hehe, som sagt-det ante meg!
Bløt på bunnen, ehem-er ikke alle det, da?!Kremt, kremt.
PS: Hatt en fin Oslo-tur. Må innrømme at lotten var litt fristet til å luske på Hjorthen, men jeg er jo trossalt bare en bloggstalker;)
november 24, 2005

Trond said...
På ingen måte Lotten. Eller vær så snill ikke finn på noe slikt. Lotten på trommer HMM Nope trommer er bare noe du gir til barna til din bror eller søster. Helst de barna i aldreren tre til fem.
Lange kjoler HMMM Slike som Drucilla??
november 24, 2005

lotten said...
Fankern, det er jo sant! Drusilla sine kjoler er jo kule!! Sånne kunne nok lotten slengt seg litt rundt i! Hehe! Og de råstilige blondehanskene hennes, hvor finner man slike?! Hm, og da man har blitt god og full og virkelig kommet i stemning kan man stryke seg ivrig på magen Drusilla-style!;)
(For ordens skyld: Trond og jeg snakker om Drusilla i Buffy, ikke bloggerbyens Drusilla)
november 24, 2005

Hjorthen said...
Osloturen var storveis den, og du kunne jo invitert oss med på Last Train for en halvliter hvis du var så veldig nysgjerrig. Vi hadde naturligvis takket nei, men det er jo en annen sak;-)

Har forresten sjanset på å kjøpe Fiona Apple i julegave til Flopsy. Hvis den ikke faller i smak forlanger jeg gratis øl neste gang vi er i Oslo. (Fin by forresten, men litt utenfor allfarvei...)
november 24, 2005

Trond said...
Jeg forsto det. Hvis ikke hadde jeg gjort mitt ytterste for å luske på blogenes Drusilla.
november 24, 2005

lotten said...
Hjorthen: Ser man det! Satser på at Fiona funker for Flopsy også, jeg!
Også får vi heller ta en Last Train-tur neste gang den høyst ærede Hjorth med frue inntar hovedstaden. Kanskje Anton blir med også..

Trond: Hehe, hvem vet? Kan hende hun også har flagrende kjoler og stryker seg glupskt på magen;)
november 24, 2005

Trond said...
Ai ikke led meg inn i fristelsen. Jeg er et meget svakt menneske allerede. Opps beklager nå er det en stemme inne mitt hode som legger inn en protest. Jeg mener jeg er et svakt ehh individ, ja individ.
november 25, 2005

lotten said...
Hehe, og frels oss fra den Onde?
november 25, 2005

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg