november 10, 2005

Male blogging=helt på jordet?

Den unge sosialisten Tromp skriver 3. november et velmenende innlegg "Male blogging=male bonding?" hvor han hevder at det er menn som dominerer bloggerbyen. Faktisk konkluderer den unge mannen med at "Etter å ha levd meg inn i blåggverda ei veke kan eg konstatere det eg eigentleg visste. 90% eller meir av alle blåggarar er gutar."
What?
Allerede her begynner lotten å lure på i hvilke bloggerbusker det egentlig er Tromp har lusket. lotten er riktignok relativt fersk i bloggosfæren selv, men hun brukte virkelig ikke så altfor lang tid på å få med seg at flertallet av bloggerne faktisk er jenter og kvinner.
Deretter kommer følgende melding fra Tromp som får lottens rumpehår til å krølle seg i enda større forvirring:
"Som gut og feminist forsøker eg a ta meg i akt for å eksponere meg for mykje i sosiale og politiske samanhenger der sjølveksponering vil oppta rommet og stenge det ytterlegare for auka deltaking av jenter."
For all del, lotten ønsker alle feminister velkommen, men hva i alle dager er det her for noe?
Jeg har tidligere spyttet på blåbloggernes retorikk, men hva faen er dette for en retorikk, da?! Jeg tviler ikke på at Tromp har de beste intensjoner, men kjære vene spar både meg og deg selv for denne misforståtte feminismen! Det er fint du vil sette feminisme på agendaen, men ta deg en titt i byen før du begynner å jodle sanger som ikke engang jeg vil nynne med på.
Tromp avslutter likevel med at han ikke vil slutte å blogge som gutt og feminist, siden han ikke føler at han stenger noe rom. Det var da enda godt at de kvinnelige bloggerne ikke var så undertrykt at Tromp som den godhjerta guttefeministen han er måtte avstå fra å blogge. Takk og lov.

Okay, deretter følger en noe besynderlig debatt inspirert av det noe besynderlige innlegget.
En rekke SU-folk roser Tromp for innlegget, og fortsetter i samme spor.
Deretter dukker Brenna opp, og påpeker at selv om 60,7% av de som svarte på Brennas spørreundersøkelse var menn, kan man vel ikke påstå at det var et dominerende flertall. Tromp påpeker i sitt svar at "100% av dei som har skrive kommentarar til framsidesakene i blåggen din -er menn".
På dette tidspunktet begynner lotten å bli noe uvel, men heldigvis fyker Drusilla, den mest markante feministiske bloggeren i bloggerbyen (og som Tromp tydeligvis av en eller annen merkelig grunn ikke har fått med seg) opp som troll av eske og skriver som bare Drusilla kan det at "Brenna skriver en teknologifokusert blogg, og den er det flere gutter som kommenterer på. Men det er faktisk ikke belegg for at de fleste blogger, eller de mest leste bloggene i Norge, er skrevet av menn. Tipper på at min feministiske blogg danker ut Brenna sin med lesertall og linker anyday. Din også ; )"
Nå begynner lotten å puste noe lettere, og ser i tillegg at neste kommentar er skrevet av Hjorhefar, hennes favorittfeministmann i bloggerbyen (men hysj, han vil ikke at noen skal høre det!). Hjorthen påpeker som sant nok er at "Før man kan si at bloggeverdenen er mannsdominert så må man først definere hva som egentlig er en blogg tror jeg."
Men etter at Hjorthen har utdypet med at "Det er nok riktig at vi gutta er i klart flertall hvis vi kun snakker om blogger som prøver å leke alternativ til midtstrømsmedia, teknologiblogger, og den slags. Hvis vi imidlertid gjør bloggebegrepet noe videre enn dette og også lar alle som skriver dagbok, beretter om kattene sine, skriver dikt eller blogger om håndarbeid få lov til å være bloggere så tror jeg ikke det er riktig at det er flest mannlige bloggere. Kanskje heller tvert imot?" settes virkelig SU-sinnene i kok.
Akk o ve, o ve og akk.
De som gidder kan klikke seg inn for å lese hvordan Hjorthen deretter blir mislest på det mest komiske, og hvordan han etter å ha blitt anklaget for å leve i et annet århundre må presisere hva han mener (hvilket er åpenbart for alle som har fulgt med på bloggen hans en stund) til en gjeng som kanskje burde begynne å lese litt flere blogger enn sine egne.

Etter denne eksotiske reisen klikket lotten seg rundt i det feministiske SU-universet for å se hva damene selv skrev i sine blogger, men etter en relativt kort stund klikket jeg meg ut igjen. Ikke så altfor inspirert.
Her var det for mye politiske floskler, klisjefylt retorikk og ulevd feminisme.
Jeg ble ikke noe mer begeistret enn jeg blir av blåbloggingen, hvilket må sies å være temmelig illevarslende da lotten politisk står LANGT fra de blå og anser seg selv for å være en sosialdemokrat med klare sosialistiske sympatier.
Men aiai, SU-feminister skjerp dere!
Jeg leser mye heller Filter-Idas levde feminisme, jeg leser mye heller VamPus levde feminisme, jeg leser mye heller Drusillas levde feminisme-og jeg skriver mye heller min egen levde feminisme, enn å kaste bort tiden min på blogger fylt av gamle slagord og en virkelighetsbeskrivelse som i Tromps tilfelle fremstår noe forvirret.
I tillegg har mine favorittdamer i byen en vidd, kvasshet og intelligens som ikke så altfor mange av de mannlige bloggerne kan måle seg med.
På et eller annet tidspunkt må man gjøre feminismen til sin egen.
Først da blir det interessant.
At dere ikke engang har fått med dere Filter, VamPus og Dagens Onde Kvinner vitner om en temmelig dårlig orientering i bloggerbyen, og som politiske babyer bør dere kanskje bevege dere ut av deres egen lille sfære, og se hva som skjer i resten av bloggosfæren.

Morten Drægni, min favoritt-SU-mann, har sikkert noen tips på lur!

Kategori: Blogging

Etiketter:

1 Comments:

At november 04, 2006, Blogger lotten said...

Til informasjon:
Kommentarene til denne posten er blitt slettet som en følge av tekniske problemer. På dette tidspunktet hadde jeg ingen backup-løsning for bloggen, og jeg har dessverre ingen oversikt over hvordan man finner igjen tapte poster og kommentarer gjennom en cache-løsning. Hvis noen har tips mottas de med takk!

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg