november 11, 2005

Ulevd og levd feminisme?

Etter at det dessverre har oppstått stor forvirring rundt begrepene levd og ulevd feminisme som lotten introduserte hos PMS etter fire øl på Last Train, ser lotten det nødvendig med en oppklaring rundt hennes forfyllede begrepsbruk.


Ulevd feminisme

feministen1

Levd feminisme

slafseslafs
Kan det være Dru som utforsker Kama Sutra?

Ulevd feminisme

feministenprivat

Levd feminisme

androida
Eller dronningen av de såkalte dagbokbloggene..

Ulevd feminisme

feministenbøllekurs

Levd feminisme

rottebank
lotten banker en rotte på byen

Ulevd feminisme

feministenrommet

Levd feminisme

vampus
En frekk dame har faen meg tatt seg så mye plass at hun hylles av en mystisk masse blåmenn.

Etiketter:

1 Comments:

At oktober 23, 2006, Blogger lotten said...

Kommentarene til denne posten har dessverre blitt slettet som en følge av tekniske problemer. Nedenfor følger likevel kommentarene som jeg har kopiert fra min noe utilfredsstillende back up-løsning:

grubleline said...
Eh he he, du er sannelig ei morsom dame!
Jeg tror vi må ta ei øl en gang :)
november 12, 2005
Snus said...
Jeg er sannelig enig i at de er morsomme bildene til tross for at jeg ikke får sett dem i stor versjon. (Logge inn? -hva er det for noe tøys?)

Jeg er derimot mer usikker på disse begrepsavklaringene du innfører på såkalt "levd" of "ulevd" feminisme.
Kan jeg forstå det slik at "Den Levde Feminismen (DLF) er individuelt (og egosentrisk) arbeid for like rettigheter i samfunnslivet, mens "Den Ulevde Feminismen" (DUF) er selvmedlidenhet på et mer teoretisk plan?

Jeg syns det er modig å sette sin egen feminisme over andres, og enda modigere hvis dere har en kamp å kjempe. Hvis feminisme (DLF) i dag er masse-seriemonogami, utelivskamp og sosial omgang med steinaldermenn så er det nok en stund til mer oppegående menn, som jeg, trenger å tenke på saken.
november 12, 2005
lotten said...
Grubleline: Øl er ikke dumt;)

Snus: Hm, og jeg som alltid trodde du var en jente:)
Du skal nok ikke ta tegningene så seriøst...
og komme med fiffige tolkninger..
aiai!
eh..oppegående mann?!
november 12, 2005
Snus said...
Jente? -ikke for alt i verden.

Ny tolkning fra meg: Det feministene sliter med er fordommer mot menn som ikke passer inn i steinalderbildet de skal tvinge alle inn i.

Svakt, Lotten.

Svakt.
november 12, 2005
lotten said...
Snusfornuftig hvorfor skal du krangle med meg?

Hva er du så sur for?

Hadde du blitt gladere hvis jeg nevnte Spaltet i tegningen?
Jeg får gjøre det ved neste korsvei...
november 12, 2005
Snus said...
Jeg er ikke sur; bare forvirret. Når man mister grepet om en pikes kamp mot samtid og ulevd feminisme, så er det vel greit å be henne om en avklaring? Jeg liker nemlig ikke å krangle, og i alle fall ikke for krangelens skyld.

Litt usikker på hvor Spaltet kom inn i bildet her, men i likhet med din er det en bra blogg.
november 12, 2005
lotten said...
Okay, i dag er det lørdag..
Jeg har tegnet en fleip med meg selv.
Er det så mye mer å avklare?
Du får fortsette å følge med på bloggen så får vi håpe at forvirringen iallefall ikke blir større:)

PS: Hvis du lurer på hvorfor bloggen heter PMS kan du lese den første posten min..
november 12, 2005
Snus said...
Jeg har naturligvis allerede lest også det første innlegget i bloggen din.

Jeg fortsetter å lese jeg; så blir jeg nok klokere etter hvert. Det var i alle fall ikke min hensikt å "vri diskusjonen" slik du skriver i en annen kommentartråd.

Ha en fortsatt strålende lørdag!
november 12, 2005
lotten said...
Det er bra:)
En fin lørdag til deg også.
november 12, 2005
Hjorthen said...
Okay...etter det bildet av Dru som utforsker Kama Sutra så er ihvertfall min lørdag ødelagt. Tror du virkelig jeg klarer å konsenterere meg om noe som helst annet etter dette???

Slem Lott!
november 12, 2005
lotten said...
Hm, det var da fælt så frustrerende effekt de søte tegningene mine hadde da...

Slem lott ler ondsinnet;)
november 12, 2005
androida said...
Morsomme illustrasjoner!

Jeg skulle selvfølgelig føye på noe humoristisk, men det at alt dette kokte opp i feministbegreper fikk meg til å tenke på Sverige, ryktene forteller meg at der er det feminisme og der braker dem sammen støtt og stadig, det kan de, for der er det så mange av dem og de spriker i alle retninger. Her i Norge er det svært lite og de organisasjonene som er her kommer ikke overens, ikke bare det, men jeg tror fortsatt ordet feminist er et banneord for mange.


Men nå er det kveld og da blir det øl!
november 12, 2005
lotten said...
Hehe, jeg må innrømme at jeg alltid har vært misunnelig på de svenske feministene!
I Sverige har man i mye større grad enn i det norske klart å integrere likestillingsperspektivet i samfunnet, og det foreligger en helt annen feministisk debatt.
Da Fett ble lansert hadde man en slags policy om at feminister ikke skal kritisere hverandre, hvis jeg husker rett.
Denne policyen støtter jeg ikke. (Men jeg forstår poenget siden motstandere av feminisme bruker konflikter mellom feminister for alt det er verdt).
Det må være lov å riste litt i hverandre også, inneimellom.
Dette er det visst ikke så mange som er enig med meg i.
Se bare hvordan jeg selv ble irettesatt av Snorke (mannen som blogger hos andre istedenfor seg selv) fordi jeg som selv er feminist var så frekk å kritisere andre feminister.

Jeg tegnet de tegningene for å herje litt med meg selv, men fikk med en gang sure kommentarer fra Snus.
Slik er det her.

PS: Ha en herlig lørdagsnatt med masse øl!!:)
november 12, 2005
grubleline said...
Surpomper og kranglefanter fins overalt.
Skjønt det var kanskje uttrykk for ekte nysgjerrighet.
Bildene var veldig morsomme, og selvironi er en herlig og meget sjarmerende egenskap.
Håper lotten har en morsom lørdag med masse øl!! :-)
november 12, 2005
lotten said...
Det var da en veldig søt kommentar:) Du er en generøs dame, Grubleline!

Hm, lotten kan jo åpenbart være både surpompete og kranglefantete selv så...
Jaja, that`s bloglife!
Og Snusen ble jo søt han:)

Hehe, ble ikke noe ølling her i kveld!
november 13, 2005
Nesehornet said...
Jeg registrerer at både den ulevde og levde feminismen får fart på sakene.
Rottene får bank, jentene får den nødvendige opplæringen, og de patriarkalske penisene legges igjen på skraphaugen.
Isteden kommer den nye unge mannen og nusser Lotten på kinnet.
november 13, 2005
lotten said...
Ehem..
det der minnet mistenkelig om en viss ung mann som jeg trodde satt og spilte sjakk nå...
Kremt, jasså er det du som er nesehornet?!
Hm, ikke noe nussing i bloggbuskene mine!!
november 13, 2005
androida said...
Jepp, har kikket over på Sverige flere ganger og vært misunnelig selv, men for noen angrep feminismen har vært nødt til å tåle der, kjønnskrig på TV og greier.

Fett ja, jeg var engang på et møte og aner ikke hvem som egentlig sto bak, tenkte kanskje det var kvinnefronten siden de flere ganger refererte til gærningene i Ottar, men de snakket også om å starte et blad. Jeg tenkte kanskje Fett var resultatet av dette, men siden de kjører en sånn greie med man ikke skal angripe andre feminister, så kan det jo ikke være dem likevel.
Er det kvinnefronten som står bak Fett? Jeg er visst ikke helt oppdatert (jeg bare aner gamle konflikter her).

Jeg mener det må være lov å riste litt i hverandre, likevel synes jeg det vi har i Norge så lite, og når det lille som er bruker sine resurser på å krangle med hverandre, er det ikke så mye som blir gjort. Men det er klart jeg har lyst til å filleriste folk som snur begreper på hodet og snakker om kvinners rett til å selge egen kropp osv.

Jeg har ikke før nå gått ut og kalt meg feminist i bloggeland, tenkte det var åpenbart, kanskje også fordi jeg vil skrive, ikke forsvare meg selv og mine standpunkter eller krangle med kverulanter som skal ”sette meg på plass”.
november 13, 2005
lotten said...
Fett utgis visst av Kvinnefronten. Kvinnefronten hadde tidligere et medlemsblad som visstnok het Kvinnejournalen. Fett er hvis jeg har forstått det riktig,en relansering av det gamle tidsskriftet som har gjennomgått noen betydelige forandringer og fått navnet Fett isteden.

Jeg kjøpte bare det første nummeret, og skal derfor være forsiktig med å uttale meg om bladet. Isteden har jeg fulgt med på hvordan Fett-skribentene har diskutert i andre medier, og de debattene de har forsøkt å reise.

Det kan være at jeg ikke husker helt korrekt ift. hvorvidt de opprinnelig hadde en slags policy om at feminster ikke skal kritisere hverandre. De som husker dette bedere må gjerne avklare dette. Jeg baserer meg på noen avisartikler jeg leste i forkant av lanseringen av det første nummeret av Fett, hvilket ikke kan sies å være det beste kildegrunnlaget:)
Når jeg tenker nøyere over det bedrev de jo faktisk modermord på både Matlary og Toril Moi så jeg tror nok at det likevel er høyere under taket og rom for kritikk av andre feminister.
Men der er sant som du sier, kritikk utarter seg fort til lite givende krangler. Spesielt konstruktivt er det ikke.

Hehe, det var ikke meningen å oute deg som feminist i bloggerbyen, Ida;)
Forhåpentligvis får folk etterhvert et litt mer avslappet forhold til begrepet så man kan legge hele "er du feminist eller?"debatten i bakgrunnen.
november 13, 2005
androida said...
haha! Jeg har ikke noe i mot å bli outet som feminist, det er bare kult og jeg gjorde det jo mer eller mindre selv!
Og når du skriver det om Fett så kommer det sigende tilbake til meg. Det satt langt bak. :)
november 13, 2005
lotten said...
Hehe, jeg synes jo det er ganske synelig på bloggen din! Men for de som tror at en feminist hater menn, misliker sex, og mangler draget på det annet kjønn var det kanskje ikke så lett å se;)

Jeg har ikke helt oversikt over Fett selv.
Hm, kanskje jeg skal begynne å kjøpe blekka?
Eller kanskje den Utflod-fanzinen heller er noe for meg..
Ach, jeg får heller gjøre som Skrulla: Fortsette å lese god female blogging!!!!
november 13, 2005
grubleline said...
Hva er din definisjon på en feminist da, lotten? :-)
november 13, 2005
lotten said...
Hehe, min umiddelbare definisjon er veldig enkel hvis jeg tenker på en norsk feminist:
En person (mann eller kvinne) som ønsker likestilling mellom menn og kvinner, og som mener at vi fortsatt ikke har opnnådd dette i Norge.

Nestor har forresten i den ferske "Feministboka" en fin kommentar fra den engelske forfatteren Rebecca West: "Jeg vet bare at folk kaller meg feminist hver gang jeg gir uttrykk for oppfatninger som skiller meg fra en dørmatte.";)

Forøvrig skriver Nestor i samme boken at."Alle kan bli feminister, det krever bare et par enkle forutsetninger. Den ene er at du innser at mennesker blir behandlet forskjellig avhengig av kjønn, og at det slår uheldig ut for kvinner. For eksempel at kvinner får mindre lønn enn menn for samme jobben. Den andre forutsetningen er så enkel som at du mener at dette er urimelig."
Jeg synes Nestor her gir en ganske grei definisjon.
(For ordens skyld Nestor er ikke mitt feministiske forbilde, det er Toril Moi:))
november 13, 2005
lotten said...
Jeg har en litt mer ukorrekt definisjon også:

"En jævela kul og rocka dame som gjør som hun selv vil og skremmer en viss type menn så jævelig at de ikke vet om de helst vil drepe eller ligge med henne. (Det slipper de forsåvidt å ta stilling til for dama er så aktiv at hun allerede har slengt de i senga og satt seg overskrevs dem)"

Hm, det var da virkelig en ufin definisjon. Den får bli mellom deg og meg Grubleline;)
november 13, 2005
grubleline said...
Haha, begge definisjonene var greie, synes jeg :-)
Hehe ...
Det siste skal jeg ikke si til noen.
Artig kommentar, den fra Rebekka West.
Jeg syns nemlig ikke det er så lett å diskutere feminisme, alltid, med andre damer. Det viser seg fort at vi mener forskjellige ting og må alltid avbryte diskusjonen og først definere hva det er vi diskuterer :-)
november 13, 2005
lotten said...
Hehe, det skal ikke være lett!
Og da livmorsfeministene og forskjellsfeministene braker sammen smeller det iallefall bomber og granater!!;)

Hva er din definisjon da?:)
november 13, 2005
VamPus said...
Nå rykket det jammen i "tramp på en smurf"-foten... *stort glis*
november 14, 2005
lotten said...
Hehe, tramp i vei!;)
november 14, 2005
cecilie said...
jeg lo i det minste :) endel..
november 14, 2005
lotten said...
Hehe, det er bra!!
Håpet vel helst at folk skulle le, og ikke bli sinte;)
november 14, 2005
Fjordman said...
Morsom post, det skal du ha :-)
november 16, 2005
lotten said...
Har jeg fått Fjordman til å smile?! Dette var litt forvirrende.
Aha, han koser seg over at jeg utilsiktet undergraver feminismen;)
november 16, 2005
Fjordman said...
Lotten: Nei, jeg syntes den var morsom, kort og godt. Jeg er ikke negativt innstilt til alt feministisk tankegods, først og fremst til det som blandes litt for mye opp med marxisme.
november 17, 2005

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg