desember 14, 2005

Halvantatt og halvrefusert (del 2)

Den unge forfatter var straks klar med en bearbeidet utgave av sitt storslagne verk.
Dypt forført av den anonyme konsulentens bevingede ord, og tanken på at hennes manus skulle bli en "morsom, tidsaktuell og uforferdet debut", trosset hun sitt egenrådige sinn, fulgte den eldre mannens råd, og dissekerte sin nyfødte roman.
Men hun tvilte. Hva om den fortsatt ikke er bra nok? Hva om de refuserer meg? Nå.
Hva da?
Så sterk var tvilen at den yngre lotten lot en utvalgt Venninne lese Vinterhaven før hun sendte den nye versjonen til Cappelen. Med bankende hjerte og en sterk følelse av ubehag overrakte hun romanen til sin Venninne den kritiske.

Mail fra lottens Venninne, 2. september 2000:
"Hallo lotten,
Her kommer tilslutt min lille amatøruttalelse om Vinterhaven. Du får unnskylde at betraktningene kommer litt hulter til bulter og er preget av litt hastverk. Først vil jeg si at dette kanskje er litt farget av det du sa før du avleverte den. Passasjene i den første delen (Jomfruen-hora) som du , om jeg ikke tar feil, trodde ville være litt sterk kost for meg, likte jeg faktisk godt. Jeg synes de gir et godt innblikk i Ullas virkelighetsoppfatning og hennes ekstreme prosjekt. Det jeg kanskje vil utsette på noen av ”talene” eller argumentasjonen til Ulla er at jeg synes jeg hører forfatterens stemme litt vel tydelig. Noen ganger virker det som om forfatteren har flere poenger som må fram som kanskje ikke høres helt overbevisende ut i Ullas munn. Men det her henger selvfølgelig sammen med at jeg kjenner deg og at man nok kan si at romanen er av en smule selvbiografisk karakter. Når det er sagt så klarte du etter hvert å blåse liv i en selvstendig karakter og mine favoritt steder i boka er nettopp de der hun skildres i handling og samtale med de andre personene i boka. Særlig synes jeg avsnittene med Ada var ukostelige,(i biblioteket f.x.) hun er virkelig en karakter som du skildrer utrolig fint og nyansert og veldig morsomt. Generelt likte jeg veldig godt, som du kanskje gjetter, de kjappe dialogene, miljøbeskrivelsene ( Oak-scenene fikk meg virkelig til å fnise.) Noen steder løftes historien veldig opp, jeg har en mistanke om at du har skrevet akkurat de avsnittene i det siste? Når det gjelder kjærlighetshistorien så kan jeg bare si at den er veldig troverdig og sann og av stor gjenkjennelsesfaktor. Alt i alt er dette nettopp en slik stil og et slikt tema jeg har etterlyst hos kvinnelige forfattere: friskt, ungt og modig. Jeg synes for øvrig de forskjellige variasjonene definitivt har sin plass for å bryte opp handlingen og tilføre mer ”dybde” (det beste utrykket jeg fant i farta). Men jeg tror allikevel hovedvekten bør legges på den mer konkrete historien og Ullas tanker om den ettersom den er veldig sterk i seg selv. Jeg synes egentlig ikke du trenger å kutte ned noe mer, det måtte i så fall være på de stedene budskapet blir veldig tydelig, men jeg skulle gjerne lest mer om Ulla og Adas forhold, kanskje i neste bok? Jeg hadde faktisk veldig lyst til å lese mer når siste side var avsluttet og universet som er skapt i boka lever videre i mitt hodet, noe som vel burde tilsi at det du har skrevet er liv laga.
Men nå må jeg stikke, kjære deg, vi snakkes.
Hilsen din takknemlige leser Drusilla
Ps. Du kan, du kan bare ikke kalle So What for Oh hot, ærlig talt…"


Cappelen Brev 2:
18. september 2000.
"Vi takker for mottakelsen av bearbeidet manuskript. Det er nå til vurdering i avdeling for norsk skjønnlitteratur, og vi beregner oss en behandlingstid på ca. 4-6 uker"

Aschehoug Brev 2:
27. september 2000.
"Redaksjonen har vurdert ditt romanmanuskript med tittelen Vinterhaven, men finner etter en helhetsvurdering at vi dessverre ikke kan påta oss å utgi det i bokform slik det er nå.
Men ikke se på dette som et fullt avslag, for jeg vil oppmuntre deg til å arbeide videre med manuset. Det er mye positivt å si om det:
Du skriver godt; lett og effektivt. I partier, kanskje særlig i de avsnittene der Ulla reflekterer over sin nære omverden, får du virkelig sug i setningene. Og da er du kommet langt.
Karakterene du har skapt er levende og troverdige. Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen i venninnegjengen og heller ikke i det som opptar dem: Gutter og sex, gutter og sex, litt utdannelse, gutter og sex. Men det er kanskje her det blir noe mangelfullt. Tematikken blir for ensidig. Historien blir i partier litt stereotyp.
Det kan sikkert forsvares ved å si at virkeligheten er slik, jenter tenker mye på gutter og sex, men virkelighet og skjønnlitteratur er ikke helt det samme. Ullas historie bør få et ben til å stå på. Det må inn noen flere elementer i Ullas liv.
Riktignok bruker du tematikken omkring seksualitet som nær sagt innlegg i den feministiske debatten, i den forstand at Ulla har et svært bevisst forhold til det valget hun tar og teknikken hun bruker for å erverve de erfaringene hun ønsker seg. Men argumentasjonen hennes og de diskusjonene hun har omkring emnet, er ikke ny lenger. Du kan si den er evig aktuell, med det holder ikke i en roman, ikke uten noe å lene seg på. Hva dette 'noe' er vet jeg ikke, men det oppfordrer jeg deg til å tenke over.
Og en ting til: Det gjør ikke noe om du kutter i visse partier, mest i dialogdelene, tror jeg.
Prøv deg frem.

Som sagt: Jeg leser gjerne historien om Ulla i ny versjon. Og hvis du har lyst på en prat, er du hjertelig velkommen til å ringe meg."

Gutter og sex, gutter og sex, litt utdannelse, gutter og sex?!
Nei, det fristet virkelig ikke den unge forfatter å ringe forlagsredaktøren.
Sikkert ei gammel kjerring, foreslo hennes Venninne den kritiske.
Sikkert, tenkte den yngre lotten mens hun undret seg over hva slags svar Cappelen snart kom til å sende.

Fortsettelse følger-

Kategori: Kultur

Etiketter:

20 Comments:

At desember 14, 2005, Anonymous Anonym said...

Ja, jeg undrer også på hva Cappelen vil si... fuck Aschehoug! ;-)

Må si du har gjort en genistrek her lotten, for å få folk til å følge med i bloggen din! Hi-hi! Glimrende! :D

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

Haha, fuck Aschehoug, ja!
Takker, bukker og neier!;)

 
At desember 14, 2005, Anonymous Anonym said...

Minner meg litt om historien om Asbjørnsen og Moe, når de ravet rundt i landet etter eventyr. De hadde et romantiusk syn på bøndene og folket i Tlemark ( hahahaha) Men de ble meget skuffet når de åpnet kjeften. De gamle folkefortellingende var et virvar av grisehistorier og K... og F... pluss p..... De kom devserre ikke på trykk som en del av vår folkekultur.
Dama i Ashehoug er vel en av dem som fortsatt føler seg frigjort bare hun kan tøre å si ordet penis foran sine venniner. Hun prøver sikkert å være en meget streng konservativ dame når hum skrev avslag til de, men i vrikeligheten har hun et fangehull i kjelleren der hun dasker slemme sosialdemokrater med svære oste og chilliepølser på stumpen.
Hmm dette begynte seriøst men tok fullstendig av.

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

"et fangehull i kjelleren der hun dasker slemme sosialdemokrater med svære oste og chilliepølser på stumpen."!?!
Haha, hvor tar du egentlig disse merkelige bildene fra?!:D
(Og hvorfor kom jeg til å tenke på VamPus nå?)
Jasså, bare grisehistorier å hente hos de gjeve bøndene også! Fysj og fy!

 
At desember 14, 2005, Blogger EarlGrey said...

Hmm.. "Gutter og sex, gutter og sex, litt utdannelse, gutter og sex.."

Er ikke helt sikker på om det er denne boka jeg kommer til forære min datter om en 10-12 års tid ;o) 75% gutter og sex og 25% utdanning er liksom ikke helt den fordelingen en noe overbeskyttende far ser for seg som en teoretisk mulighet en gang!

Men denne prosessen er jo interessant å følge for alle skrivende med mer eller mindre selvrefuserte ting i skuff eller på harddisk. Det hadde vært morsomt å lese hele eller deler av produktet, så må slutte meg til noen av de andre her; publiser på nett..lag litt buzz rundt det, så får du i alle fall respons.

Stå på videre lotten! Ser også frem til neste avsnitt i sagaen.

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

Hey EarlGrey!:)
Hehe, nå ble jo lotten en velutdannet kvinne (oioi) tilslutt, så det var nok tross alt utdannelsen som fikk det meste av hennes tid. Men den yngre lotten skrev ikke så mye om forelesningene hun stresset innom og fagbøkene hun leste, siden hun ønsket å skrive om unge kvinners ulike måter å forholde seg til seksualiteten sin på osv..
Men sukk, den store forlagsredaktør dro det hele ned til "gutter og sex" x-antall ganger.
På den annen side er jeg ikke så sikker på at jeg hadde pushet denne boka på min egen hypotetiske datter heller! Hun kunne jo komme til å få like fikse idèer som jeg selv en gang hadde;)

Hm, jeg lurer på hva som ligger i skrivebordsskuffen og på harddisken til EarlGrey. Jeg har hatt mine mistanker:)

 
At desember 14, 2005, Blogger Mac said...

ring henne. ta henne med storm. inviter henne med ut på lunsj. få henne nesten påkjørt, for så å redde henne. la henne tro at stjernene forteller at hun skal ta deg under sine vinger. la henne tro hun er født til å oppdage deg. bruk triks. bruk din list. bruk dine ord.

ring henne

 
At desember 14, 2005, Blogger alliene said...

Jepp. Spennende dette.

Uansett hvordan det går bør du etter denne introen legge ut Vinterhaven - i bloggversjon til ære for trofaste lesere!

Jeg venter...

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

:D til Annema! Noe sier meg at du iallefall vet hvordan du skal få utgitt din første roman! Hehe! Dette kan du:)

Nakima: Samme navn som tantene dine?! Haha, så pussig!:)

Alliene: Jeg tror det er flere enn EarlGrey som har en spennede skrivebordsskuff!
Hm, legge ut den unge-men akk så gamle Vinterhaven, ja...
Jeg tror det er på tide dere leser noen virkelig heselige konsulentuttalelser snart;)

 
At desember 14, 2005, Blogger arne said...

Føljetonger er løsningen ser jeg.
Litt som når Donald dro en historie utover tre blader. Irriterende når det koster penger. Moro når det ligger tilgjengelig på nettet.
Spennende!

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

Hehe, men du ville nå vel helst hatt en tegneføljetong;)

Eneste som bekymrer meg er hvor mange deler dere egentlig orker å lese over hvor lang tid:) "Never ending stooory..tralalatralalalala"

 
At desember 14, 2005, Anonymous Anonym said...

Vi orker å lese mange deler. Og forventer oss selvsagt vinterhaven på nett til slutt :)

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

:) Så bra!
Da det gjelder Vinterhaven på nett får jeg si som Jarvis Cocker synger i Common People "I`ll see what I can do...";)

 
At desember 14, 2005, Blogger Mac said...

høres ut som du har lagt fra deg å få ho overkjørt. hva med å sjekk ut eventuelle sønner...

a

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

Flir! Nå kan det jo hende at den yngre forfatter etterhvert ringte den store forlagsredaktøren..
Her er det mange gjenstående episoder.
Men sjekking av hennes eventuelle sønner inngår nok desverre ikke i føljetongen;)

 
At desember 14, 2005, Blogger lotten said...

Goody goody!

 
At desember 20, 2005, Anonymous Anonym said...

Slik jeg ser det har du fått TO (2!) svar fra forlg, og bgge to er omtrent så nær aksept og utgivelse som det er mulig å komme, uten å få et klart ja! Hadde jeg fått to slike "avslag" fra store norske forlag, hadde jeg feiret i to dager ;-) Min magefølelse er at mye mer enn halvparten av de romaner om utgis i Norge i dag, får en første respons av den typen du fikk?! De fleste utgitte romaner har fått sin form gjennom en prosess mellom forlag og forfatter, en prosess av den typen de svarene du fikk fra BEGGE forlagene betyr starten på. Så ingen grunn til å føkke noe forlag her nei! :-)

 
At desember 22, 2005, Blogger lotten said...

Vel, du får se hva som skjer i de neste episodene av min sørgelige føljetong.
Halvantakelser og halvrefusjoner er ikke mye å juble for i det lange løp-
selv om det selvsagt er smigrende å motta konsulentuttalelser da man vet at det ikke er alle forunt.
I lengden blir alle de anonyme konsulentene derimot en pest og en plage...særlig hvis de er uenige om hva som fungerer i romanen og hva som ikke fungerer, hvis de er inkonsekvente, og hvis de ikke fører til noe annet enn fortsatt halvantatt og halvrefusert.
I tillegg har man jo redaktører som velger å forholde seg til sine konsulenters uttalelser på en mildt sagt fascinerende måte i visse tilfeller..Og som sitter og niruger på en avtale de ikke gidder å tilby før ditt, og datt og muligens dutt.
Jeg er klar over at de fleste utgitte romaner har funnet sin form gjennom en dialog mellom forlag og forfatter, men det finnes grenser for hvor lenge man er villig til å spikke på en roman uten noen bindende avtale.
Så fuck hele gjengen!!;)
Hm, men mer om det senere...

 
At januar 02, 2006, Anonymous Anonym said...

hmmmm... sitter her nå med en konsulentuttalelse der det står så mye positivt at jeg har lest den flere ganger, bare for å nyte følelsen... Og så konkluderer den med at man ikke kan anbefale utgivelse (men at jeg for all del ikke må legge manuset i skuffen, men prøve flere forlag!) :-(

Hederlig tap, som for fotball-landslaget under Hareide?!

Godt nytt år! Og lykke til videre!

 
At januar 02, 2006, Blogger lotten said...

Å så ergerlig!
Men kanskje du faktisk kommer i mål hos et annet forlag.
Sug til deg de gode ordene, og stå på videre!:)
(PS: Hvis dette er noen trøst mottok jeg en gang en konsulentuttalelse hvor konsulenten anbefalte utgivelse, men forlaget likevel valgte å la være å anta boka..)
Godt Nytt År til deg også!
Og la oss nå få vite hvordan det går med romanen din i løpet av 2006.
Jeg krysser fingrene!

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg