desember 28, 2005

Mummy is home

Da jeg tilfeldigvis skrudde på TVen i dag så jeg plutselig noen merkverdige figurer suse rundt i et underfundig landskap.
Siden det var noe velkjent med de syngende menneskene i dyrekostymer zappet jeg ikke videre, men stirret nysgjerrig mot skjermen.
Hva i alle dager var det her? Øst-Europeisk barne-TV?
Snart sang en blass sau på engelsk, så jeg slo fort fra meg den første innskytelsen.
Men hva var nå det her?
Da dukket plutselig den brautete og punkete papegøyen opp på bildet!
Jøss! Er det virkelig...?
Og den rocka ulven!
JA! Endelig! Jippi!



Jeg har hatt tre uklare bilder i hodet fra den gang da jeg så det som viser seg å være en rumensk/sovjetisk/fransk samproduksjon fra 1976 som ble vist på norsk barneTV i 1983 og 1984.
Bildet av den syngende slemme ulven utenfor geitemoren og de syv geitekillingenes hjem.
Bildet av papegøyen på fest.
Og bildet av en bro og en geitekylling som ble spist eller noe sånt.
Dessuten sukket jeg begeistret da Poor Rich Ones lagde en coverversjon av barndommens aller fineste sang "Mom is home" på 90-tallet.
Denne sære rockemusikalen som tar utgangspunkt i Grimms eventyr om ulven og de syv geitekyllingene utfoldet seg plutselig på skjermen igjen etter mer enn tjue år, og jeg må jammen si jeg måpte da jeg så den igjen med voksne øyne i dag. Russisk isballett, Bolsjoj-balletten, rock, kostymer og folkeeventyr!
Noe ganske annet en Lekestue, Max Mekker og Gulars!
Hadde jeg sett begynnelsen også skulle jeg ha skrevet en tvilsom analyse av "Med Grimm og Gru" hvor jeg tolket Ulven som en representant for den fortvilte far som har mistet foreldreretten til sine barn, eller skrev om det tradisjonelle fokuset på moren som den viktigste omsorgspersonen, eller hva med parallellen mellom alenegeitemorens kamp mot ulven og alenemettemaritmorens kamp mot media?
Øh, siden jeg gikk glipp av del 1 får dere heller nøye dere med en sang.
Og det er ikke hvilken som helst sang.
Men selveste sangen!















Hm, det var da forresten voldsomt så karismatisk den sleske ulven var, da.
Hva slags mannsbilder er dette å feste i det sårbare sinnet til et lite jentebarn?
En sexy og glefsete rockeulv som synger at "Mom is home" mens han står utenfor geiteheimen iført kjole. Dette forklarer muligens lotten og hennes Venninne den Rasendes suspekte loking i blackmetal-miljøet da de ble kjønnsmodne.
Tror nok det må skrives en analyse likevel!
Hey NRK, kan vi ikke få se Elisabeta Botsans "Rock`n Roll Wolf" en gang til?!

Etiketter:

31 Comments:

At desember 28, 2005, Anonymous Anonym said...

Husker når eg var aktiv i filmklubben i bergen så skulle vi vise denne filmen. Et brev ble sendt til reggisøren og gjett hva slags scar vi fikk?? Hun ble så glad at hun sendte et egent eksemplar av filmen til odel og eie.
Foresten har Poor rich ones spilt cover vesrjon av låten.
Dette er en av de vakreste filemene noen sinne. Vel hvis vi da ikke teker på perversitetene til Jon Walters. Det er perversiteter med stor stil.

 
At desember 28, 2005, Blogger lotten said...

Jøss! Så kult!!
Og Poor Rich Ones versjonen er jo ganske fin, egentlig. (Jeg hørte den live for sikkert 10 år siden. De varmet opp for The Third and the Mortal som hadde fått en heselig operakjerring som vokalist istedenfor Kari Rueslåtten)
Ja, det er virkelig en vakker film! Skulle ønske jeg hadde fått sett den fra begynnelsen!
Øh, Walters-perversiteter? Hva var det?

 
At desember 28, 2005, Anonymous Anonym said...

Har du ikke hørt om Jon Walters?? A dirty shame, hairspray, osv osv. Syk syk mann som hater det konservative usa som pesten. Jeg jobber med anmeldelser av filmene hans, så følg med i kulturbloggen min.
Ifjor viste vi filmen på filmklubben i Bergen og fikk William Hutt ( Rimelig beruset en dog ) til å opptre med låten før filmen.

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Aha, tror jeg bare har sett Cry-Baby.
Jeg skal nok følge intenst med på kulturbloggen!:)

Hm, den forfyllede Hutt var tidligere vokalist i Poor Rich Ones?
Må iallefall ha vært storslagent å se den filmen på kino!!
PS: Apropo Bergen-kjenner du til bandet Daisy?

 
At desember 29, 2005, Blogger arne said...

Jeg er sikker på at jeg fortsatt har mareritt om den forferdelige rockeulven som lurte alle syv geitekillingene.
Altså må den ha gått på 90-tallet også, og jeg tror den har gått på NRK på nyttårsaften. Skulle veldig gjerne sett den igjen, og tatt et oppgjør med gamle traumer.

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Haha, så ulven skremte vettet av 90-tallets barn også!!:D
Jo, den ulven var nok ganske skummel i sin tid-i dag lot jeg meg forundre over hvor kjekk han var, den slasken!
Jepp-dette må NRK vise igjen. Vi må lufte møllkulene ut av gamle traumer!;)

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Daysi?? kan ikke huske det navnet nei. Nå har jeg gjemt meg i min leilighet fra byens uteliv en stund så det er nok sikkert en del ting jeg har gått glipp av.

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Daisy spilte masse i Oslo en stund, men så ble det brått stille og jeg mener å huske at de hadde forflyttet seg til Bergen. Men ved nærmere ettertanke så var det kanskje Trondheim. Aner ikke hvor det ble av det bandet. De spilte alternativ pop/cabaret/jazz/rock osv og hadde en fantastisk vokalist som åpnet hver konsert med å trekke av seg en parykk teatralskt og blotte en snauklipt skalle. Hun var temmelig fascinerende og de funka som faen live.

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Jeg kan opplyse om at "Grimm og Gru" filmen ble sendt på NRK allerede på 70-tallet, antakeligvis var det ett eller to år etter produksjonsåret.

I dag er jeg en ung gamlis, på full fart mot de knirkete 50-åra, men dengang var jeg bare en liten gutt med store undrende øyne. Sjølsagt lot jeg meg trollbinde av Mommy-låten, men jeg var nesten mer fascinert over at de sendte en rocke-musikal på TV i en tid da man omtrent ikke sendte rockemusikk på TV annet enn i de fordømte flimra-programmene eller i radioprogrammet "Ønskekonserten" helt på slutten av programmet, da man ofte også lot det siste pop/rock-innslaget tone ut før Dagsnytt tok over. Jeg var så sulteforet at jeg slukte greiene rått. Godt å se at den har holdt seg gjennom årene!

Og jeg må nok medgi at jeg var ganske betatt av geite-mammaen allerede den gang. Hun var det som jeg i ettertid har definert som en "foxy lady"!

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

*ler meg skakk i hjel*

Så det er DER den sangen kommer ifra altså...the bricks are falling togehter

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Oi, kanskje jeg så den med beibi-øyne på 70-tallet! Takk for informasjonen:)
Hm, det er sant som du sier: Rockemusikal var vel ikke det man fikk se mest av da NRK hadde sin egenrådige storhetstid..
Og ja, geitemammaen var en ganske snasen dame!!:)
Selv i dag var det trist da hun gikk over broen og gråt..

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Martin: Hehe, ja det er mye som demrer her nå!;)
(Hvorfor man i sin ungdomstid løp som en gal etter tvilsomme typer i åletrange svarte jeans feks..
Hadde man vært litt mer fornuftig hadde man derimot gjort som geitekyllingene og løpt i motsatt retning..)

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Ikke noe stygt om rockeulven. dette e rkunst på megte høyt nivå. hilsen en med meget høy promile

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Enda en romjulsdram?! Skål!
Jeg gleder meg til å lufte kroppen og feste i morra:)

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Aahh! Jeg gikk desverre glipp av den i år, men så den i fjor med samme reaksjon som deg, Lotten! Jeg så den med barneøyne på 80-tallet, og var typisk livredd. -Men i fjor derimot... Dette er rett og slett for en klassiker å regne, spør du meg! :-D

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Den er jeg med på: En real klassiker!
Men gikk den i fjor?! Da håper jeg de sender den neste år også.
Da skal den isåfall tas opp:)

 
At desember 29, 2005, Blogger othilie said...

Lotten må være litt yngre enn meg for den filmen her var det bare stas å se og sangen, den sitter som et skudd og har alltid gjort det. Den peneste sangen jeg fikk med meg i min enfoldighet på åttitallet... Brukte å synge den for vår lillebror, det var en av de sangen han ikke begynte å hylgrine av så sang jeg den var jeg i et uvanlig omsorgsfullt humør. For det meste var jeg bare prepubertal, pubertal og etterhvert postpubertal, he-he.

Det burde forøvrig varsles mer tydelig når slike perler finner veien til ruta mange år etter. Blir litt bitter på at noen få må holde Norge i gang i romjula (JEG, ja) og at unger blir mystisk syke slik at en døgner og jobber seg inn i apatien. Voff!

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Ja den gikk i fjor, men jeg husker ikke på hvilken kanal. Jeg oppdaget det tilfeldig i et programblad, og fikk med meg hele! :-D

Det er kanskje toppen av optimisme, men hva med å bytte ut "Tre nøtter til Askepott" på julaften...?

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Othilie: Men jeg syntes jo den var stor stas! Både som barn og voksen:)
Jepp, helt enig-perlene må varsles bedre. Selv har jeg tydeligvis gått glipp av hver visning siden 80-tallet.
Hm, nå må du ikke slite deg ut med jobb og syke unger da. Du får delegere arbeidet litt så det ikke blir for mye mas. Noen ganger må man si nei.

Røverdatter: Håhå, bytte ut "Tre nøtter til Askepott"?! Da blir det nok ramaskrik!
Men jeg ser gjerne "Med Grimm og Gru" hver julaften fremover!:)

 
At desember 29, 2005, Blogger Undre said...

What? Nei, vi kan ikke bytte ut Askepott på juleaften... Og apropos kenguru, slenger jeg på denne:

http://www.dreihaselnuessefueraschenbroedel.de/htmls_e/index.htm

 
At desember 29, 2005, Blogger lotten said...

Motstanden kom fort!:)
Kenguru?

 
At desember 29, 2005, Anonymous Anonym said...

Hi-Hi! Det ante meg det ville vekke noen fra ribbedvalen. :D

Jeg er en av de få som aldri har hatt et nært forhold til de tre nøttene. Jeg kan ikke huske at jeg så den da jeg var liten, men har jo sett i senere tid...

Nei, jeg står for det jeg har sagt: Ja til action med "Grimm og Gru", fremfor sukkersøte "daskedott" på julaften! ;)

 
At desember 30, 2005, Blogger lotten said...

Haha, jeg vet ikke om det er fordi jeg har drukket seks øl og en baileys m.kaffe(mystisk, jeg liker jo ikke kaffe) etter å ha kjent snørra renne mens min Venninne den Sjeldne og jeg kjempet oss gjennom snøstorm på Haugerud-
men jeg ler meg ihjel av den megetsigende betegnelsen "daskedott"!!!!!
Heia Røverdatteren!!:D :D :D

 
At desember 30, 2005, Anonymous Anonym said...

He-he! Nå skal jeg ikke drive reklame for min egen blogg inne hos deg, men du finner flere forslag på denne linken: http://gruble.blogspot.com/2005/10/askepott.html

-Men "daskedott" er nok favoritten, ja! ;-D

 
At desember 30, 2005, Anonymous Anonym said...

Uh! Jeg har ikke drukket seks øl og baileys m/kaffe, men den linken fungerte ikke som jeg hadde tenkt...-Sånn er det når den tekniske innsikten er lik nada. :)

 
At desember 30, 2005, Blogger lotten said...

Hihi! Får klikke oss inn på den vanlige måten:)

 
At desember 30, 2005, Anonymous Anonym said...

Jeg har et varmt forhold til den filmen. Den er skikkelig bra, og det har jeg ment fra jeg var liten. Fikk låne den på vhs i fjor, og viste den enusiastisk for min kjære som ikke hadde fått den med seg da han var liten.

Det jeg lærte av det er at filmen er like stas som voksen, men bare hvis man har sett den som barn. Min kjære mente nemlig den bare var så-som-så... *sukke*

Og hvis den skal bli sendt årlig skal jeg sannelig vurdere å skaffe meg tv-tilkobling innen neste jul!

 
At desember 30, 2005, Anonymous Anonym said...

Om "Grimm og Gru" og "Tri orísky pro popelku" (Tre nøtter til Askepott):
Jeg var jo bare guttunge da de gikk første gang, men etterhvert som vi kom inn i 80-åra, så ble jeg mer og mer seksuelt fokusert på Askepott (Libuse Safrankova) og Geitemor i Grimm&Gru når de dukket opp på TV. Og når jeg i tillegg leste Donald Duck bare for å få med meg Magica fra Trylls hotte utringning, ja da skjønte jeg at jeg var på vei å bli voksen, og at jeg var ganske sulteforet.
Og en vakker dag, ja da var Libuse bare blitt en fjortis. Selv om jeg i ettertid har funnet ut at hun var rundt 20 år da hun spilte Askepott i filmen.
I år var det prinselåta som slo an i mitt sinn, den som synges av smørsangeren Karel Gott -som så ut som en blanding av Engelbert Humperdinck og en knivstikkende sigøynerdandy, sangen heter "Kdepak ty ptácku hnízdo más" (beklager at jeg ikke fikk med "v" ene over noen av de tsjekkiske bokstavene.)

 
At januar 02, 2006, Blogger lotten said...

Delirium: Jeg fikk heller ikke noe særlig respons fra sambo på filmen.
Kom og se! ropte jeg da jeg ble klar over hva det var som åpenbarte seg på sjermen.
Sambo stilte seg foran TVen, tittet og gikk.
Kom og se ulven synger!ropte jeg begeistret noe senere.
Sambo kom, utbrøt "høh høh", og gikk igjen.
Kom og se ulven går på skøyter! prøvde jeg tilslutt.
Sambo kom, ble stående litt lenger for høflighetens skyld forstod jeg, og gikk igjen..
Han har jo ikke peil, stakar..

Per: Haha, da man begynner å merke seg utringningen til Magica må den seksuelle frustrasjonen være stor, ja!;)
Forøvrig støtter jeg nok heller sikling etter Geitemoren fremfor den purunge og tsjekkiske Askepott! Hun er jo bare en søt "fjortis" som du sier:)
Hehe, så lenge siden jeg har sett Tre Nøtter til Askepott at jeg ikke husker den søtladne prinsesangen. Sikkert en henrivende sviske. Flir.
(Ps: Så dyktig du er i tsjekkisk, da!)

Hjorthen: Burt Reynolds, den gamle slasken?! Han kan da ikke ha samme karisma som den sleske rockeulven!!

 
At januar 03, 2006, Blogger lotten said...

"drapert i nettoen på isbjørnskinn foran peisen med hår på brystet og alt som hører til"?!
Hjelp!!
Hvis dette skal være the Man foretrekker jeg nok heller guttevalper som vokalisten i Silver og liknende sussebasser!
Uten hårete bryst..
Kremt, min sambo har jo knapt skjeggvekst;)

 
At januar 03, 2006, Blogger lotten said...

Haha!:D

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg