mai 01, 2008

Den jævla sofaen

Hun er på jobb, og jeg ligger på sofaen og tenker. Plutselig føler jeg han. Det er den besynderlige tilstedeværelsen av et menneske som sitter et helt annet sted og også føler deg. Akkurat nå. Dette er øyeblikket, tenker jeg. Nå! Jeg plukker mobilen opp fra bordet, legger meg godt til rette i sofaen og skriver: Det er fullstendig forvirrende å være tilbake i Polen. Hodet mitt er i ferd med å eksplodere. Poff! Like etter piper meldingen hans i mobilen min. Jeg ler høyt, taster enda en melding og strekker kroppen min i den varme sofaen.

Hvorfor vil du ikke ligge på soverommet? spør hun oppgitt. Jeg har kjøpt en stor og fin seng, du kan lukke døren slik at du får nattero selv om jeg sitter oppe. Men så vil du heller ligge på den sofaen.
Ja, jeg ligger heller her. Du forstyrrer meg ikke da jeg skal sove, jeg sover fint her.
Klarer du ikke å sove da jeg også ligger i sengen? Du vet, du kan sove der alene. Jeg kan isteden legge meg her.
Nei, det er ikke det. Men jeg vil gjerne ligge på denne sofaen.
Den sofaen er ikke noe behagelig å sove på, sier hun. Den er for smal og ukomfortabel. Det er mye bedre for deg å ligge i dobbeltsengen.
Men den er ikke vond å sove på! utbryter jeg. Og den er bred.
Det er en veldig ubehagelig sofa, sier hun. Jeg forstår ikke hvorfor du vil ligge her.
Jeg fikk ikke sove i det andre værelset, men på denne sofaen sovnet jeg. Jeg vil virkelig ligge på denne sofaen.
Men hvorfor det? I det andre værelset har du en dobbeltseng.
Jeg vet ikke helt. Jeg liker denne sofaen.
Den jævla sofaen! sier hun irritert.
Han lå alltid på den jævla sofaen da han var hjemme. Han sov der også. Jeg vil ikke ha den i leiligheten min. Det er det eneste som er igjen her etter han. Den kommer fra familien hans. Den solide og tunge sofaen. Jeg vil ikke ha den her. Jeg vil ikke ha noe fra han eller den jævla familien hans her!
Det farer et vilt sug gjennom kroppen min, og med ett er jeg altfor våken. Altfor intens.
Det er den sofaen! sier jeg høyt. Det er den sofaen som jeg brukte å ligge på i familiehuset den sommeren! Jeg syntes det var noe kjent med sofaen da jeg ryddet bort sengeklærne i dag tidlig, men jeg tenkte bare at den virkelig minnet meg om da jeg bodde i Polen. Om polske møbler antok jeg. Fy faen! Jeg forstod ikke at det var den sofaen. Det er den sofaen jeg brukte å ligge på! Der jeg lå i stuen og snakket med A. og så på Viva. Jeg vet ikke hvor dere var da, all den tiden det bare var A. og jeg og den sofaen.
Selvfølgelig ville jeg ligge og sove på den sofaen! ler jeg småforrykt. Selvfølgelig!
Den jævla sofaen! sier hun og er sint nå.
Jeg vil ikke ha den jævla sofaen. Du kan værsegod ta den med deg tilbake til Norge. Det er hans families sofa. Alle mennene i hans familie har ligget på den sofaen. På den sofaen lå faren, deretter broren også han. På den sofaen har de røyket, spist, drukket, svettet, sett på TV, sovet, onanert, snorket og hvilt seg.
Jeg hater den sofaen! Du som er så begeistret for den jævla sofaen kan ta den med deg til Norge. Værsegod! Den en din! Bare ta den!
Jeg ler fortsatt småforrykt og ikke spesielt fintfølende.
Hun ser ut i værelset.
Men vet du, det er merkelig. Jeg får også sove på den sofaen. De nettene jeg absolutt ikke får sove går jeg hit og legger meg.
Jeg ser på sofaen og innser at det kommer til å bli slik jeg opprinnelig trodde. Denne gangen kommer vi virkelig til å møtes igjen.

Hvis dette er en aprilspøk kommer jeg til Warszawa og skyter deg, avsluttet jeg tidligere samme dag.
Du er en gal kvinne. Akkurat slik som jeg liker:) Det er ingen spøk.
Fine sofaen, tenker jeg.
Og da hun er gått på jobb dagen etter knipser jeg et bilde av den gamle sofaen mens jeg flirer fornøyd. Snart, tenker jeg og stryker hånden over sofaen. Snart.

Etiketter:

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg