mai 10, 2008

Zanim zrozumiesz

Hver gang spør de begeistret om foreldrene mine er polske, om jeg har polsk familie, og jeg sier nei.
Nei, til den fremmede kvinnen som også venter på trikken. Nei, til den unge drosjesjåføren med det åpne ansiktet. Nei, til mannen som sitter ovenfor meg i togkupeen.
Og fortsetter å snakke på gebrokkent polsk.
Neste gang skal jeg svare, ja.
Ja, jeg har polsk familie! Ja, jeg har faktisk både søstere og brødre, tanter og barn! Det er ikke noe poeng å forsøke å forklare hvordan det hele henger sammen. Sannheten bakenfor blir borte bak de omstendelige ordene. Ja, jeg har polsk familie. Og jeg gråt da jeg lente meg mot flyvinduet og så den polske naturen tre tydeligere og tydeligere frem. Så mitt Polen komme nærmere og nærmere. Ja, dette er hjemme.

Og det skjer noe annet i meg da jeg kjenner den polske grunnen under føttene mine. Da jeg ser de polske jordene, de polske skogene, de polske slettene.
Det er den virkelige meg du ser her.

Vennligst ikke snakk norsk til meg.

Etiketter:

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg