september 04, 2008

Dette er bare skrift, sier jeg

Dette er bare skrift, sier jeg.

Da det første forholdet var over kjøpte jeg en skinninnbundet dagbok. Etter å ha skrevet den siste siden, lukket jeg dagboken og så overrasket på meg selv. Noen dager senere var det slutt.
Nå har jeg kjøpt en rød notatbok. Jeg skriver ikke om deg, har jeg sagt i mange år. Jeg vil ikke skrive om deg. Jeg skriver bare om det som er over, sier jeg.
Også en kveld formuleres de første ordene gjennom tastaturet. Jeg later som ingenting, men noen uker senere skriver jeg flere ord om deg. Jeg later fortsatt som ingenting. Og skriver et utarmet dikt jeg ikke ville finne på å vise til noen. Men jeg later som ingenting.
En dag går jeg inn i en bokhandel og finner en rød notatbok. Dette skal bli reiseboken min tenker jeg, og viser den til deg da jeg kommer hjem. Men jeg husker den skinninnbunnede dagboken. Og på reisen skriver jeg ikke et eneste ord i den røde notatboken.

Nå ligger den som en trussel og et løfte på soveromsgulvet. Et stup. Et kraftig vingeslag.
Det nærmer seg din og min historie.
Jeg hører den gamle mannens klokke tikke fra et annet land.

Dette er bare skrift, sier jeg.

Etiketter:

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg