februar 27, 2006

Halvantatt og halvrefusert (mellomspill)

Dette er ytterst beklagelig!
lotten som i et anfall av overmot lovet føljetong i dag, er fortsatt forsvunnet i en musikksfære hvor ingen drømmer om å skrive Halvantatt og halvrefusert del 5.
Isteden springer hun rundt på nettet i en forvirret søken etter hjemmesider og mp3-filer med noen av artistene som dukket opp i forrige posts musikksamtale og gjør mislykkede forsøk på ulovlige nedlastninger. Mye tyder på at dette kan ta tid.
Siden PMS har en viss anstendighet, og synes lottens manglende ansvarsfølelse for leserene som lengter etter den tragiske historien om den unge forfatter og hennes verk er mildt sagt pinlig, har vi i fravær av lotten grepet tak i Charlotte Oxvikens gjenferd da det vandret gjennom veggene i leiligheten i Vålerengagata i natt.
Takket være Charlotte Oxvikens sedvanlige roting i lottens skrivebordsskuff presenterer herved PMS et lite utdrag fra den halvantatte og halvrefuserte roman.
Ut i fra partiet som Charlotte Oxviken har valgt er det mye som tyder på at den unge pike muligens fortsatt er bitter over å ha blitt myrdet av lotten, siden utdraget ikke kan sies å tilhøre romanens mest vellykkede deler. PMS har likevel valgt å publisere dette utdraget som er tatt fra romanens tildels søkende og ujevne begynnelse hvor den unge forfatter kjemper etter sin Stemme.
I imponerende Dagbladets Magasinet-stil vil vi for ordens skyld avsløre at Vinterhaven "Den første setningen, det første avsnittet. Kanskje de viktigste linjene i ei bok" begynner med ordene:

Det var på den tiden jeg innså at jeg var klar til å sette mine teorier ut i praksis.
Jeg hadde et prosjekt.
Jeg ville finne meg en elsker.
Deretter følger vårt utdrag noen sider senere:

En elsker.
Smak på ordet.
Det smaker av en solfylt balkong med to glade mennesker i Praha.
Det smaker hud, munn og hunger.
Dyr sjokolade og skjønnhet.
Klassisk musikk fra en gammel grammofon.
En dyp stemme som leser poesi.
Piano av Jane Campion.
Havet.
Kjærtegn.
Anaïs Nin.
Sort-hvitt fotografier og bløte blomster.
Brevpapir og fyllpenner.
Jeg gurgler en elsker i munnen.
Caféliv og dypsindige diskusjoner.
Kristiana-bohemen. Oda Krogh som roper utover byen fra taket til en massiv bygning. Lidenskap og opprør. En sinnsyk Hans Jæger. Beslaglagte bøker.
Rasende myndigheter. Sjokkerte besteborgere. En fri seksualmoral.
Jeg gurgler en elsker i munnen.
Høstregn mot store vinduer. Et gammelt hus på landet. Stearinlys og vinglass.
Vind i eiketrær. Bokhyller. En klassisk gitar. Stille skog. Natt.
Underlige mennesker. Latter.
Gurgle gurgle.
Et fikenformet badekar. Kjølige fliser i en luftig leilighet i et sydhavsland. En kostbar vifte som sukker fra taket. Eksotisk frukt på fat.
Lyden av lange strender. Flagrende sommerkleder rundt kroppen.
Klart vann. Fantastiske salater. Promenader i myke kvelder.
Jeg setter elskeren i halsen.
Ordet smaker svermeri og romantikk.
Jeg svelger ikke ordinær eleganse.
Spytt spytt.
Den unge Inger Hagerup jaktet på en elsker i Norges hovedstad på pur faenskap og trass.
Gurgle gurgle.
Simone de Beauvoir!
Simone de Beauvoir!
Simone de Beauvoir!
Gurgle gurgle.
Hvis Pippi hadde blitt voksen ville hun sikkert innsett det kjedelige i å ri rundt på en hest og skaffet seg en elsker hun også.
Gurgle gurgle.
Suzanne Brøgger var pur ung da en intellektuell mann ble bergtatt og kavalerte henne inn i elskovens uendelige univers. Siden klarte hun seg fint på egenhånd og valgte sine kavalerer selv.
Blant annet.
Jeg gurgler en elsker i munnen.
For å være ærlig. Satanisk musikk og dyrisk kroppslukt. Teatralske antrekk i sort. Dramatisk sminke. Røykstinne lokaler. Spritpust. Tunge trommer og bass.
Lyst på black metal.
Suge suge.
Hva har PJ Harvey smakt?
Kan jeg også få litt?
Jeg svelger en elsker.

Også Don Quijote ville bli ridder etter å ha forlest seg på ridderomaner.

PMS antar at en viss person vil la musikk være musikk, og forsøke å fange Charlotte Oxvikens gjenferd i natt.

Kategori: Kultur

Etiketter:

64 Comments:

At februar 27, 2006, Anonymous Anonym said...

Ettersom jeg hverken er noen forfatterspire eller lesehest, skal jeg ikke gå inn på noen form for konstruktiv tilbakemelding her. (De får du vel nok av som det er.)

Jeg syns det var stemningsfullt, selv om det var tatt ut av sammenhengen. :)

Ellers ble jeg veldig opptatt av at du bor der du bor (hvis du bor i Vålerenggt.) Jeg var nemlig rett i nærheten i forrige uke! Så nær, så nær, men allikevel så fjern... ;)

 
At februar 27, 2006, Blogger lotten said...

Jøss, har du vært i nabolaget?!
Si fra neste gang så kan vi ta en øl:)

 
At februar 27, 2006, Anonymous Anonym said...

Ja, jeg var i nabolaget uten å vite om det gitt! Det blir nok ikke siste gangen, siden mamma bor der:) Skal si i fra, ja!

 
At februar 27, 2006, Blogger lotten said...

Så gøy! Da blir det nok en slags blind-date på oss snart;)

 
At februar 27, 2006, Blogger lotten said...

Øy, les min storslagne diktning og hold fred med mindre du vil bli utnevnt til kongegris av PMS!

 
At februar 27, 2006, Blogger lotten said...

Øy, stjeler du replikkene mine også?! Din slask!
Aha, du ble lysten av å lese utdraget fra Vinterhaven. Er det dét du forsøker å formidle?;)

 
At februar 27, 2006, Blogger alliene said...

Intenst, Lotten. Det må jeg si, Charlotte. :)

 
At februar 27, 2006, Anonymous Anonym said...

Hm...
Jeg likte utdraget. Jeg fikk lyst til å lese mer! Jeg er veldig fan av sånne ufullstendige setninger. Så jeg vil gjerne lese flere utdrag jeg!

Überungdommen har talt

PS: På grunn av det har jeg oppdaga PJ Harvey. Så nå strømmer Shame ut av høytalerne mine:)

 
At februar 27, 2006, Anonymous Anonym said...

Lottis: Blind-date skal bli! (Aiai, -for å si som deg, det kan bli bra med gjøgler og totten på bar...:)

Hjorthis: Den som grisen først ble vár, det er grisens rette far... Nei, fisen var det!

Er det ikke typsik at jenter er "grisete" så fort de syns at det er en bra plan å pule mer og tenke mindre? Egentlig er det Hjorthen som burde pule mer og tenke mindre i denne saken. ;)

For å komme tilbake til saken: Enig med Alliene.

 
At februar 27, 2006, Anonymous Anonym said...

Så det er sånn Alanis Morisette-light feminisme ser ut. Det var kult :)

Er refereringen til Don Quijote ett hint om Madame Bovary? Hun som er den kvinnelige versjonen av Don Quijote og tok seg elskere - eller er jeg helt på jordet?

 
At februar 28, 2006, Blogger Elvis Bling Laden said...

Høh. Jeg ferdes ganske ofte i Vål`enggata sjølv. Det er oslo's svar på Skomakergata. Ihvertfall når det snør ;-)
Gatas Parlament har en drøm om en bibliotekar som mulighvis er relevant:
teksten:
http://www.abm-utvikling.no/publisert/bob/2004/0406/bibliotekar.html

Låta:
http://www.gatasp.no/content.asp?uid=829

 
At februar 28, 2006, Blogger lotten said...

Alliene. Oi, synes du? Tusen takk:)

Mina: Überungdommen skal få lese mer ved en eller annen anledning.
Og så kult at du har oppdaget PJ Harvey! Det er Dronninga:)

Røverdatter. Hehe, der fikk han!:D

Julie. Godt spørsmål siden Madame Bovary forleste seg på romantiske romaner og Don Quijote forleste seg på ridderomaner, men jeg hadde faktisk ikke Madame Bovary i tankene:)Men morsomt poeng, Julie! Spesielt siden Ulla er voldsomt i opposisjon til de romantiske idéene som driver Madame Bovary. Det er noen andre idéer som har påvirket Ulla.
(PS: Jeg har forresten aldri likt Madame Bovary. Jeg syntes hun var en stusselig romanfigur og at boka var voldsomt oppskrytt da jeg måtte lese den for mange år siden)
Aiai, Alanis Morisette-light feminisme! Akk o ve;)

Elvis Bling Laden: "Og for å danne formeninga omkring organiseringa
av familien så er vi nødt til å bli kvitt romantiseringa"?!
Haha, ja dette er helt i hovedpersonen Ullas ånd!:D
Jepp, her i Vålerengagata/Vål`enggata/ Vålereng gt. er det riktig så Barne TV-koselig.
Så lenge man ikke får en istappe i hodet, og unngår jentegjengen som står og hoier ved gatehjørnene.

 
At februar 28, 2006, Blogger lotten said...

Kachine: Satan, for en søt kommentar!:)
Du er forresten allerede et enforfattersforlag gjennom bloggen din!

 
At februar 28, 2006, Blogger Guri said...

Hm...
No er eg ikje sikker på kva eg skal sei. For eg er ikkje så flink til det med kompliment (skriv ein det slik?) og sånn. Men eg inser jo at eg burde gi eit komplient (?), for det var jo ganske bra skrive (sjølv om det var noko som skurra, men det KAN ha vore det fatum at eg ikkje likar ordet "gurgle"). Eller for å sei det på ein annan måte; eg har sett langt verre ting som faktisk er gitt ut...

Forresten, om du ikkje finn dei songane du vil ha (ulovleg), burde du kanskje byta nedlastingsprogram?

 
At februar 28, 2006, Blogger lotten said...

Haha, og det skulle være et kompliment?!;)
Bruken av gurgle er faktisk noe av det jeg liker best ved partiet selv, det er noen andre elementer som jeg er litt mer i tvil i forhold til.
Jeg synes ordet er så skøy, og jeg synes det høres bra ut å gurgle ordet elsker i munnen.
Hm, Ullas konkrete smaking på 'elsker` bryter resten av teksten og er ment å skurre mot assosiasjonene hun gjør seg. Øh, tror ikke jeg skal gå inn i noen videre forklaring av tankene mine bak dette partiet!
Men jeg valgte det siden det er et av de partiene i boka som jeg aldri klarer å finne ut om er skikkelig dårlig eller temmelig bra. Kill your darlings, tenker jeg ofte da jeg ser det:)
Da jeg skrev det ned igjen etter alle disse årene syntes jeg det var dårlig, men da jeg fikk lest gjennom det noen ganger syntes jeg det funka som faen!

 
At februar 28, 2006, Blogger Guri said...

Huff... Inser at det ikkje verka så veldig positivt nei...
Men heilt seriøst så var utdraget ganske bra. Likte det faktisk betre for kvar gong eg las det :) Har ikkje mista lysta til å lesa boka for å sei det slik ;)
Jupp.

 
At februar 28, 2006, Blogger lotten said...

Slapp av Guri!:D
Uansett om du likte utdraget eller ikke så var jeg glad for at du tok deg tid til å skrive hva du syntes. Det er kjempeflott da folk faktisk leser det man har skrevet og kommenterer det. Jeg likte at du pekte på at noe skurret for deg ved teksten. Og jeg har selv som sagt aldri blitt helt klok på dette partiet.

Men jeg må jo innrømme at jeg syntes det var stas at Alliene skrev at det var "intenst". Da så jeg på det en gang til og tenkte: Yeah, det er intenst!;)

 
At februar 28, 2006, Anonymous Anonym said...

Hihi.

Apropos Kristiania-bohemen:
Den gangen jeg hadde som prosjekt å få meg en elsker var jeg borti en fyr som var veldig opphengt i norske diktere og forfattere fra 1890-tallet. Han ville at vi skulle gå rundt i Oslos gater og late som om vi befant oss i Kristiania 100 år tilbake i tid.

Noe for Ulla?

 
At februar 28, 2006, Blogger lotten said...

Haha, fantastisk!:D
Det jeg innser nå er at jeg heller burde ha skrevet en roman om Skrulla, og ikke Ulla!
(Selv om begge hadde som prosjekt å få knulla. Øh, det rimet ble for vanskelig å motstå for mitt pubertale sinn.)

Tror forresten Ulla hadde syntes det ville være gjevere å vandre gatelangs i et innbilt 1890-tall med denne følsomme mannen, enn å råne rundt i sportsbilen til hennes sleske salesman! Eller? Hm!;)

 
At februar 28, 2006, Blogger Esquil said...

Jeg likte starten. Straight to the point. Mye bedre enn det meste dagbladet presenterer i spalten sin.

Utsnittet viser at du er bra til å skrive. Personlig ville jeg slanket litt og gått for mer fremdrift. Men jeg skriver annerledes enn dette, med mye ytre handling og lite indre, så om du bør høre på meg er en annen sak.

men altså. flink pike!

venter på del 5... :)

 
At mars 01, 2006, Blogger lotten said...

Takk for konstruktiv tilbakemelding, Eskil:)
Dette er veldig moro!
Her er du helt på linje med Cappelens "Konsulent A" som ønsket at jeg skulle skjære bort de "utflytende partiene" for å oppnå mer fremdrift (og en konsulent som dukker opp i føljetongens femte del!) så jeg forstår poenget ditt.
Jeg har fjernet mange av de partiene som jeg aksepterte at ble for utflytende, men jeg har beholdt de som jeg ikke ville gi slipp på!
Hm, kill your darlings! Kill your darlings?
Jeg har nok hatt en forkjærlighet for stadig å skrive inn en ytre stillstand hvor handlingen brytes opp med innadvendte partier, kåserende sidesprang eller ren ordfest. Mye av dette måtte etterhvert begrenses..
(Da jeg leste manuset til en annen blogger for noen dager siden ble jeg helt forfjamset over all den ytre handlingen i historien hans:))

Flink pike? Mjau mjau!;)

 
At mars 01, 2006, Blogger Rambukk said...

Jeg har egentlig litt å si om dette, men tror jeg dropper det, da det lett kan virke som billig smiger ytret primært i den hensikt å snike seg inn på listen over "Nye bekjentskaper", hvilket også ville være relativt umiddelbart i nærheten av sannheten...
(Jeg leser gjerne mer!)

 
At mars 01, 2006, Anonymous Anonym said...

Ey! Rambukk er ute og sniker etter linker! He-he! Taktikken er nesten verdt det. ;)

 
At mars 01, 2006, Blogger lotten said...

Hehe, du skal se jeg får lurt deg inn blant de nyere bekjentskapene mine ganske snart. Nå har du jo fått meg til å flire to ganger i løpet av en dag. Det må sies å være et lovende bekjentskap;)

Røvergjøgler: Haha, jeg synes han "sniker etter linker" på et veldig fiffig vis! Flere burde nok ta i bruk Rambukk-metoden:D

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

PJ Harvey er herlig! Skikkelig kickass musikk. Så tusen takk skal du ha:)

Überundommen er glad for å høre at vi får høre mer om Ulla.

Ciao!

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Ja, ganske så fiffig... Det er vel ikke for ingenting at han heter Rambukk, tenker jeg. ;)

 
At mars 02, 2006, Blogger Rambukk said...

..føler meg allerede halvantatt...humre..

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Hmmm, jeg er glad i å lese. Jeg ser på lesing somen positiv aktivitet, som en kreatvi og skapende aktivitet, en aktivitet med svært få negative sider. Alle burde lese mye mer, synes jeg. Særlig i vår tid, der praktisk analfabetisme sprer seg, og der det å ikke lese bøker oppfattes som helt greit, ja faktisk positivt i mange kretser. En forskrekkelig andel unge menn og gutter leser aldri ei bok, blant annet fordi det i vår kultur er oppfattet som umandig å lese? Du er litt tvilsom mann hvis du er glad i å lese, for egentlig skulle du jo vært ute og skutt stovilt og fisket sverdfisk og banka slubberter på røykfylte buler? Madame Bovary og Don Quijote inneholder begge budskap jeg derfor føler meg fremmed overfor; begge er jo i bunn og grunn advarsler mot lesingens farer? Begge viser hvor galt det går når man leser i stedet for å leve, handle, skyte storvilt. Begge skaper et kunstig skille mellom lesingens verden og den virkelige verden? Mellom det verdifulle, handlende, aktive mennesket, og det lesende, drømmende, ubrukelige mennesket, som ender som narr, eller lik? Jeg kjøper ikke den, for å si det slik!

 
At mars 02, 2006, Blogger Rambukk said...

Ingenting er som å krype sammen foran en knitrende peis med en kopp kakao og Italo Calvinos "Klatrebaronen", etter å ha flådd storviltet, filetert sverdfisken og bandasjert skadene etter en runde slubbertbanking på puben!

"Klatrebaronen" er for øvrig en forunderlig fin historie.

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Klaterbronen har jeg ikke lest. Men få skriver så fint om lesing som det Italo Calvino gjør...

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

KLATREBARONEN, altså... Bok jeg vet jeg må lese, snart.

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

tb: morsomt at du sier det, for i sin tid ble lesing regnet som svært ukvinnelig. :)

Både Madame Bovary og Don Quijote forleste seg på dårlig litteratur, noe som kan sammenlignes med å se for mange såpeserier og lese "kiosklitteratur" i dag. Forresten syns jeg at det finnes mange Madame Bovaryer i dag, både kvinnelige og mannlige. Noe som ble tatt opp i filmen Fight Club:

"our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off. "

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Hva som regnes som kvinnelig og ukvinnelig er i utrolig høy grad sosialt og historisk konstruert, og har veskelt enormt. lesing var, som du sier, ukvinnelig noen perioder og kulturer, mens det i dag og i vår kultur oppfattes som en "kvinnelig" aktivitet. Da kvinner først ble sluppet inn på univeristetene, ble det argumentert for at det naturlige for dem var å studere matematikk, det egnet seg for deres enkle hjerner. Så ble matematikken grunnlaget for dennye anvendte naturvitenkapen og ingeniørkunten, og dermed også "mannlig". Rose ble i enkelte tider og kulturer oppfattet som en utpreget mannlig farge, og det man absolutt burde iføre små guttebarn. Osv. Kjønn er en fleksibel konstruksjon!

Ellers er jeg ikke så veldig opptatt av skillet mellom "god" og "dårlig" litteratur; det er enda en sånn sosial greie, i hovedsak basert på smak og mote, der noen (intellektuelle) får lov til å definere hva som er bra og dårlig. Som da også vår spanske ridder og maddammen er eksempler på; de leste folkelig, og dermed "dårlig" litteratur, og det gikk dem ille, det er det moralistiske budskapet i begge?

Og en lærer jo ofte mer om verden ved å lese dårlig litteratur, og se dårlig TV, enn ved å lese den anerkjente "gode" litteraturen? Heller kreativ lesing av "dårlig" litteratur, enn maskinmessig og "korrekt" lesing av "god" littertur? Men jeg vet ikke, jeg...

 
At mars 02, 2006, Blogger lotten said...

Mina: Goody goody!
Røverdatter: Hehe, litt av et navn.
Rambukk: Er det ikke en god følelse?!;)Etter at jeg fikk lest Slipshistorien din er du mer halvantatt enn halvrefusert. Hehe!

tb: Jepp, ja til mer lesning!
Jeg leser vel ikke Madame Bovary og Don Quijote som "advarsler på lesningens fare". Heller et oppgjør mot å tro mer på litteraturen enn virkeligheten, og å leve i sine fantasier. Hm, nå har riktignok Emma i Madame Bovary som prosjekt å omsette den romantiske litteraturen til virkelighet, men begge romanene peker på forholdet mellom litteratur og virkelighet. Selv om det er et gap mellom litteraturen og virkeligheten i Madame Bovary ønsker vel Flaubert å åpne opp for en diskusjon om sammenhengen mellom litteraturen og virkeligheten, ikke å "vise hvor galt det går da man leser".
Hm, forøvrig skal han visstnok ha uttalt at "Emma, det er meg"!:)
Jeg har ikke registrert at det skulle være tvilsomt å lese romaner da man er mann (det er vel muligens litt miljøavhengig), selv om jeg stadig leser at unge gutter leser for lite og jeg mener å ha fått med meg at du har forsket på dette. Stemmer det? Jeg tror det er viktig at foreldre bør ta seg tid til å lese for barna sine slik at de blir glade i litteratur og etterhvert vil lese på egenhånd.

Rambukk: Hører du tb? Hehe!

Skorpio: Hei, du! Velkommen tilbake til bloggerbyen:) Jeg lurte veldig på hvor det ble av deg. Og takk!

Julie. Ikke sant! Vanskelig med disse kjønnsnormene;)
Men tenk, jeg har fortsatt ikke sett Fight Club! Er det mulig?!

Oops, der kom det visst en ny tb-kommentar. Jeg er enig med deg i mye her bortsett fra det du leser som romanenes moralistiske budskap. Jeg får se om jeg rekker å svare deg litt senere!:)

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Nei da, ikke ta meg helt på alvor i min omtale av de to storhetene fra litteraturens historie, da... men begge kan leses slik jeg sier det også, som en advarsel.. ;-) Litt sånn "Ikke sitt der og les, gutt, kom deg ut i skogen og LEK!"

Ja, gutter leser mindre enn jenter, menn leser mindre enn kvinner. Og gutter på bygda leser enda mindre enn gutter i byen. (Det er enda verre på Island, om det kan være en trøst) Og dette handler om mye rart, sjølsagt, men litt om konstruksjonen av kjønn, av hva som defineres som "kvinnelig" og "mannlig". og akkurat nå, i vår epoke, i noen (litt for mange) grupper er lesing ikke definert som en mannlig kjerneaktivitet, for å si det slik? Gutta mangler lesende rollemodeller, det er ikke tøft å lese bøker, en "skikkelig gutt" skal være ute og gjøre ting, og ikke sitte med nesa i ei bok osv. Og bokbransjen gjenspeiler og forsterker det; bøker markedsføres i stor grad mot kvinner, se bare på vervepreminene i bokklubbene, kiosklitteraturen for menn er nesten 100% erstattet av kiosklitteratur for kvinner (hundre billige western- og krim-serier i kiosken er erstattet av hundre billige dameroman-serier), dette er både symptom og årsak, bokbransjen satser på dengruppe de vet leser mest, og dette gjør at enda færre menn/gutter leser?

... sitter og skriver om dette akkurat nå, forrsten. så det er nesten jobb når jeg svarer deg her.. ;-)

 
At mars 02, 2006, Blogger lotten said...

tb: Da jeg jobbet i bokhandel var begge kjønnene etter hva jeg kunne se like aktive som kunder av bøker, uten at jeg skal generalisere på basis av den erfaringen.
Men det jeg merket meg var at:
1) Voksne kunder som handlet bøker til barn var generelt svært redd for å kjøpe bøker som ift. deres kjønnsforventninger egnet seg best for gutter til jenter, og omvendt. Særlig hvis man handlet til gutter var man uvillig til å kjøpe en bok som hadde jente som hovedperson. I tillegg var det faktisk flere som ikke trodde meg da jeg fortalte at de populære fantasy-inspirerte seriene som kom i kjølvannet av Harry Potter hadde ivrige lesere av begge kjønn.
Det skal riktignok sies at vi også hadde kunder som brydde seg fint lite om tradisjonelle idéer om hva en liten jente og en liten gutt ville lese, men de var ikke så altfor mange.
Jeg ble faktisk overrasket over hvor negative disse kundene var til å handle bøker som ift. deres idéer hadde feil kjønn.
(Da var det ikke noe poeng for meg å fortelle at jeg selv som liten jente leste en rekke bøker hvor hovedpersonen var gutt, at en av kundene, en ung mannn, nylig spurte om vi hadde Skygge-serien til Gripe inne siden han hadde elsket de bøkene da han var liten og nå ville gi de til lillesøsteren, og at min egen samboer hadde vært så glad i Anne fra Bjørkely-serien da han var liten gutt.
Det virket kun suspekt.)
2. Vi solgte skammelig mye av fjollete bøker som bekrefter stereotype og bakstreverse holdninger til kjønn."Kvinner er fra Venus" "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart" osv. var store schlagere hos begge kjønn.
(Dette irriterte meg så veldig at jeg begynte å gjemme flere av disse bøkene bak andre bøker..)
3. Voksne mennesker var også ofte skeptiske til å kjøpe bøker skrevet av en kvinnelig forfatter (med unntak av krim og sex-bøker) til menn.
Og enda bedre: Mange kvinner ville også helst lese bøker skrevet av menn....

Oops, ny kommentar fra Hjorthen ser jeg.

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Sånne "kvinner fra Venus"-bøker skulle vært forbudt! Ytringsfriheten må ha sine grenser, vettu! ;-) Sånne bøker er et bevisst forsøk på å befeste sånne forskjeller, og dermed bli selvoppfyllende..

Samtidig er det et faktum at gutter og jenter og kvinner og menn leser forskjellig, både i kvantitet og kvalitet.(ikke fordi det er "naturlig", men fordi vi oppdras kontinuerlig) Og forsøk på å motvirke dette, ved å gi gutta skikkelige guttebøker, er med på å befeste de kjønnsgreiene vi gjerne vil bekjempe?? Slik som når man prøver å lokke gutta til å velge "kvinneyrker", ved å finne fram alle de mest macho rollemodellene de kan finne som jobber i slike yrker.. En risikerer å bekrefte det en prøver å bekjempe..

Morsomt med fantasy, forresten; for 20 år siden var det den "kvinnelige" delene av den fantastiske litteraturen, jenter leste fantasy, gutta med slike interesser leste science fiction. Det var "sannheten". Når er fantasy det som skal lokke gutta tilbake til bøkene... Som sagt, slike konstruksjoner som mannlig og kvinnelig endrer seg stadig vekk. Men mannsrollen har pokker ta meg blitt enda snevrere igjen nå, hva som må til for å være "skikkelig mannfolk" blir bare mer og mer snevert, det blir visst plass for mindre og mindre avvik der, og rammer aller verst for unge menn/gutter, som driver på med å finne ut hva disse kjønnsgreiene handler om.. blir så jævla sårbart da... backlash.. Så gi gjerne både gutter og jenter "fantasy", fantasy som bryter med det tilvante, med det vi tror er "naturlig", gi dem god fantasy som viser oss at noe annet er mulig! Det er DET som er den fantastiske litteraturens styrke. Som kan være det, i alle fall..

men nå har jeg visst prata mer enn nok tull for en blogg på en dag.. beklager..

 
At mars 02, 2006, Blogger lotten said...

Da det gjelder definisjonen av hva som er god og dårlig litteratur har jeg tenkt å skrive litt om dette i forhold til hvordan kjønnet til forfatteren blir avgjørende da menn skriver litteraturhistorien, velger kanonene og anmelder bøker. 8 mars burde være en bra dato for å diskutere den eldgamle skepsisen mot kvinnelige forfattere og den direkte motstanden de første kvinnelige forfatterne møtte. Jeg planlegger å skrive om dette på kvinnedagen!:)

For ordens skyld nå er det mange tråder her: tb er opptatt av den manglende leselysten til gutter og menn sett ift. konstruksjon av kjønn, jeg har vært inne på hvordan tradisjonelle idéer om kjønn legger voldsomme føringer da voksne mennesker kjøper bøker til barn, og skepisen til kvinnelige forfattere, mens Julie og Hjorthen diskuterer skillet mellom god og dårlig litteratur på basis av sjanger. En litt grov oppsummering fra undertegnede.

Oops ny kommentar igjen, faen så fort dere skriver da!

 
At mars 02, 2006, Anonymous Anonym said...

Og så kan jo ikke gutter få gave med rosa gavebånd!!

Glemmer ikke gutten på biblioteket som lånte den samme sminkeboka hver gang han var innom med barnehagen. En ren og ubesudlet sjel.

 
At mars 02, 2006, Blogger Softtag said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At mars 02, 2006, Blogger Softtag said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At mars 03, 2006, Blogger lotten said...

Haha, takk begge to for meget høy nattlatter rett før jeg sur og gretten skulle legge meg!:D
Svar kommer da natten har blitt til morgen. Øh, eller formiddag.

 
At mars 03, 2006, Blogger Elvis Bling Laden said...

tb said: "jenter leste fantasy, gutta med slike interesser leste science fiction. Det var "sannheten". Når er fantasy det som skal lokke gutta tilbake til bøkene"

Er det ikke sånn nå at gutter leser fantasy og SF, mens jenter leser bare SF? Kanskje er skillene nok blitt litt mindre i etterkant av HP-bøkene, men såkaldt "hard" SF kjenner jeg ikke mange engang voksne kvinner som leser. Hederlig unntak: http://ingrid-baltzersen.blogspot.com/2004_08_01_ingrid-baltzersen_archive.html#109188535102623444

lotten: Jeg vil gjerne høre mere fra bokhandlen. Det var gøy. Det burde stått på forsida.

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

Jeg er enig av at om en bok er god eller ikke, kan avhenge av hva leseren får ut av den. Kanskje det heller var at Bovary og Quijote leste bøkene på feil måte - og dermed tok fiksjon for virkelighet? Som Lotten nevnte i en tidligere kommentar.

Artig å lese om fra bokhandelen,ja :) Jeg vet at hva som blir regnet som god og dårlig litteratur skifter med tiden, og at menn lettere blir kanonisert enn kvinner. Tidliger måtte kvinner utgi under mannlige pseudonymer for å bli tatt seriøst. (Oprah Winfrey gjør forresten en kjempejobb med å gi kvinnelige forfattere blæst og lesere)

Jeg har inntrykk av at hva som regnes som maskulint skifter litt for forskjellige miljø. Kanskje er studentmiljøene friere?

Hva er egentlig forskjellen mellom Fantasy og Science Fiction? :)

 
At mars 03, 2006, Blogger Guri said...

Å skriva om litteratur og kjønn på 8. mars er jo ein kjempeidé lotten :)
Sjølv tenkte eg kanskje eg skulle skriva om kvinnelege komponistar.. (Klassisk songar eg veit de)

Skillet mellom bra og dårleg litteratur vert ofte litt kunstig synes eg (på same måte som skillet mellom bra og dårleg musikk). Ofte vert det jo påstått at visse sjangerar er "dårlege", medan eg vil trur at det stort sett fins både "bra" og "dårleg" innanfor alle sjangrar..
Kva som til ei kvar tid vert sett på som "bra" kjem jo an på kven som sit med definisjonsmakta (men det er vel nemnt tidlegare i diskusjonen).

(By the way; Word werification er heilt grusomt med dysleksi og/eller kjipe dataskjermar på jobb...)

 
At mars 03, 2006, Blogger lotten said...

Skrulla: Det var mye angst for rosa bånd og ikke-blått gavepapir!
For ikke å glemme at ingen av de hundreogørten kortene egnet seg til gutter.
Den lille rene og ubesudlede sjelen minner meg om den vesle tassen som var innom butikken og sendte lengselsfylte blikk mot prinsessekalenderen med de 1001natt-aktige posene, og deretter så trist opp på meg og sa: Den er for jenter den?

Softtag: Pust lettet ut, jeg hverken er, eller kjenner Lena Ulven!:D
Men tenk så kult om det hadde vært meg-da hadde jeg intetanende kalt eksen min for Darling på bloggen, og skrytt av de orginale postene hans uten at jeg var klar over at det var en kar jeg hadde delt seng med!
Det er jo nesten så jeg blir skuffa over at jeg ikke er Lena Ulven!:D
Skrev du også noe som ble publisert gjennom antologien NESTEN! eller har du bare bidratt gjennom inspirasjon til ett av diktene?;) Hm, jeg må få tatt en titt i den boka!!
Ja, hva er egentlig en punktroman?
Kan du oppklare dette for oss Softtag?! Jeg fulgte åpenbart for dårlig med på lit.vit.forelesningene mine på slutten av 90-tallet, og ikke ligger det spesielt mange Vagant og slenger i heimen heller.
Kremt, faktisk ingen.
Jeg trenger forresten også en oppdatering på den litterære debatt! Kanskje det skjer noe spennende i Olaug Nilssens Kraftsentrum?
(PS: En gang et lite øyeblikk tenkte jeg: Kan det være at Softtag er Abo Rasul?! Hvem er egentlig Softtag?!)

Elvis bling laden: Du finner en gripende skildring fra bokhandelen her.
Skrulla var forøvrig uheldig vitne til det sagnomsuste Missegeneral-møtet. Kanskje vi skulle starte opp en bokhandelsladderblogg?;)

Julie: Jepp, jepp og jepp!:)
At Oprah pusher kvinnelige forfattere har jeg forresten ikke tenkt over, selv om jeg en gang så henne presentere Toni Morrison for seerne. Det er jo kjempeflott!
(Apropos enighet; Jeg liker også Cat Power med mørk gitar best, hehe!)

Hjorthen: Du som har fått godord fra selveste Bringsværd burde kanskje legge ut noen utdrag fra fantasy-manuset ditt!! PS: Blir alltid glad da jeg ser Bing på TV eller i avisa. For en søt mann!

Guri: Gleder meg til å lese om kvinnelige komponister!:)
Jeg tror også at det ikke nødvendigvis er så fruktbart å avvise visse sjangre som dårlige, men at det stort sett fins både "bra" og "dårleg" innanfor alle sjangrar som du sier.
(PS: Beklager problemene ved Word verification.)

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

hjorten: fabelprosa var ett flott ord!

lotten: jeg har lest at de bøkene hun presenterer i bokklubben sin automatisk blir bestselgere. kanskje ikke så rart siden hun alltid er med på listen til forbes magazine over mest innflytelsesrike personene.

 
At mars 03, 2006, Blogger lotten said...

Joda, jeg har lest om det selv, og altså en gang selv sett henne pushe Morrison, men rett og slett ikke tenkt noe spesielt over at hun gjennom bokklubben faktisk presenterer en rekke kvinnelige forfattere. Jeg har vel egentlig ikke tenkt noe spesielt over bokklubben hennes i det hele tatt, men den er da virkelig et glimrende prosjekt!

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

jeg har også sett toni morrison på oprah. :) litt morsomt siden jeg bare har sett programmet etpar ganger, fordi jeg aldri har hatt tv3. Hun presenterer masse håpløse selvhjelpsbøker også hehe.

 
At mars 03, 2006, Blogger lotten said...

Uff, da. Selvhjelpsbøker for kvinner som vil vite hvordan de skal bli gift har jo stadig gode råd har jeg forstått....Aiai! Håper virkelig hun ikke pusher slike.
Men det er vel som med "Kvinner er fra Venus og Menn er fra Mars" og den håpløse Hot Sex-boka til Tracey Cox: De selger som faen uansett.

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

Tror det er mer 'åndelig utviklings'-bøker. Jeg tittet innom nettsiden hennes hennes og fant denne boken: 'My Husband Is Gay: A Woman's Guide to Surviving the Crisis'
By Carol Grever. Haha :D Hadde vært litt morsomt å sittet og lest den på toget.

 
At mars 03, 2006, Blogger lotten said...

Oi, da! Tror ikke den er noe for meg-jeg kunne jo få fikse idéer!:D

 
At mars 03, 2006, Blogger Softtag said...

I følge mine observasjoner er det en litterær trend å blande selvbiografi og fiksjon. Så hva er hva når det gjelder lotten? ;)
jepp jeg flørter vilt nå! Softtag trenger noen til å klype seg, he he

Softtag

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

Det tok noen år før jeg fikk med meg at Abo Rasul var Matias Faldbakken :)

 
At mars 03, 2006, Anonymous Anonym said...

Jakke, bukse, vest:

Jeg synes bokhandelsladder er best.

 
At mars 04, 2006, Blogger lotten said...

Softtag: "Dette er et skjønnlitterært verk. Enhver likhet med virkeligheten er tilfeldig";)

Hehe, både elskerinner og kjærester vil nok komme Softtags vei igjen!
Det kunne sikkert vært kos å klype Softtag både her og der, men lotten må nok nøye seg med å klype sambo:D
Men hvor kan vi lese de absurde dyrediktene til Softtag, da?

Julie: Det var jo hysjhysj en stund.

Skrulla: Vår mest skumle kunde: Kvinnen som deklamerte hverdagspoesi på rim mens hun handlet:D

 
At mars 07, 2006, Blogger Softtag said...

Hei lotten.

Hvis du klikker deg inn på bloggen min kan du se at jeg skriver et av dem på en vegg i China Town i New York. En filmsnutt altså. Jepp, jeg må ha meg et klyp snart, ellers..... softtagger jeg ned kåken til bestemor. En kan bli gal av sånt.

Softtag

 
At mars 09, 2006, Blogger lotten said...

Hehe, nå har jeg endelig fått sett Softtag in action!
(Jeg forsøkte forresten allerede da du var i New York, men da ble det ikke noe Softtagging på meg)
Lykke til med klypet;)

 
At mars 11, 2006, Blogger Elvis Bling Laden said...

SF: litteratur om de viktigste spørsmålene for menneskeheten. (finnes det en gud, hvordan er framtida for mennskene, finnes det en framtid, hva er menneskets natur, er materien grunnelggende for idèene eller omvendt, bla bla bla) mens fantasy tar for seg spørsmål som:
Hvordan kan en trollmann overvinne en drage, vil kjærligheten mellom person A (Ugrikhan?) og person B (renchahan?) seire mot alle odds?

(god)SF har målsettning om å si noe helt sentralt om menneskeheten, Mens fantasy har som målsettning å gi en drømmeverden du kan flykte inn i når hverdagen blir for ille.

 
At juni 17, 2006, Anonymous Anonym said...

Jeg venter fremdeles i spenning på om det kommer noen avslutning på denne meget innsiktsfulle seriepostingen om å bli antatt/refusert. Konsulentuttalelser er alltid morsomme å lese.

 
At juni 26, 2006, Blogger lotten said...

Hei!
Hyggelig at du følger føljetongen:)
Jeg har besluttet å vente med å skrive den ferdig inntil jeg kommer i mål med et annet prosjekt jeg arbeider med. Forhåpentligvis er føljetongen tilbake innen høsten.
PS: Jeg ser at det blir en spennende bokhøst for deg! Lykke til!

 
At juli 05, 2006, Anonymous Anonym said...

Fint. Gleder meg.

P.S. Takk skal du ha. :)

 
At september 02, 2006, Blogger Lindkvist said...

Litt av en följetong. Kjenner meg veldig igjen. Jeg har også slitt og sliter med forlagene. Morsomt å legge det ut. Tenker på å kunne gjöre det samme, men alt blir jo mye skumlere når man har en blogg med fullt navn. Forövrig bor jeg ikke så langt fra Vålerenggata jeg heller.

 
At november 08, 2006, Anonymous Anonym said...

Sorry at jeg ikke har noe brukernavn; orker ikke all den registreringa og spamminga som følger.

Takk for utdraget, jeg skjønner hvor du vil hen og det er jo stemningsfullt som andre har påpekt. Jeg tenkte bare jeg skulle si at--- jeg synes bloggene dine er bedre enn forfatteriene dine, hvis det er lov å mene noe sånt her.

I bloggene har du ærlig og intelligent tone, du ønsker tydelig å formidle følelser og erfaring; tekstene er rene og går hjem.

Utdraget ditt, derimot, synes jeg blir veldig "forfattersk". Veldig flinkt. Masse namedropping, som jeg ikke er noen stor fan av. Masse smaking på ord og aromatiske assosiasjoner. Men jeg er ikke så stor fan av det heller.

Jeg vet at du sikkert bryr deg fint lite om hva en anonym poster måtte mene, men likevel: jeg tror en mindre flink og pompøs stil, en fortellertone som ligger tettere opp mot skrivegleden og det tydelige ønsket om å kommunisere som du viser i dine blogger, ville ha tjent historien godt. Det kan jo bety at historien om Ulla kunne ha godt av å bli fortalt fra et ekstern perspektiv, formidlet av en litt mer moden og distansert fortellerstemme enn Ullas indre monolog. Det kunne kanskje til og med blitt litt morsomt - på Ullas bekostning, helt klart, men i alle fall jeg er en så enkel sjel at jeg foretrekker "banal og morsom" fremfor, tør jeg si det, "pretensiøst ordsmakeri".

Uffda. Du får unnskylde. Du får gi gi meg et dumt og ydmykende tilnavn hvis du vil, som "KritikerGnom" eller "BanalSkalle" hvis det hjelper. For hva vet vel jeg.

Nå skal jeg hjem og lese min egen første konsulentuttalelse på mitt eget første manus, som jeg vet ligger og venter på meg i postkassa akkurat nå, konsulentfordøyd og halvrefusert.

 

Legg inn en kommentar

<< Home

060221_211223.jpg bilde 060221_211223.jpg par 060221_211223.jpg CCm 060221_211223.jpg